ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

לקראת שבועות - מוצרי חלב, כן או לא?

החלב ומוצריו ממלאים את מדפי הסופרמרקטים ומהווים מצרך בסיסי בבתים רבים. עם זאת, הדעות לגבי החלב ומוצריו חלוקות בין הגורסים כי הוא חשוב לבריאות הגוף, לבין מתנגדים שטוענים כי לא רק שאינו תורם לבריאותנו, אלא גם פוגע בה. לרגל חג השבועות, ננסה להבין קצת מטיעוניהם של אלו ואלו, בתקווה שהמסקנה אליה נגיע תאפשר לנו ליהנות החג הזה ולו מפרוסה אחת קטנה של עוגת גבינה.

חלב – מה הסיפור?

חלב מכיל חלבונים, פחמימות ושומן, וכן מינרלים וויטמינים חשובים. רוב המצדדים בחלב מדגישים את אפשרותו, בזכות מרכיביו החיוניים, לתמוך במניעת מחלות שונות כמו יתר לחץ-דם, אוסטיאופורוזיס, סרטן ועוד. בנוסף, הוא מיוחד בעושר הסידן שבו, החיוני לשמירה על העצמות ועל מערכות נוספות רבות בגוף, כמו רקמות השריר ומערכת העצבים. אלא שגם למתנגדים יש טיעונים טובים. חלק מההתנגדות לצריכת החלב היא מצפונית, בשל האופן שבו מגדלים את פרות החלב, אך רבים, ביניהם גם מומחים, גורסים ששתיית חלב פרה אינה מותאמת לגוף האדם ומזיקה בדרכים שונות. בנוסף, המתנגדים טוענים כי קשה להביע התנגדות אל מול תעשיית החלב אדירת ההון. לדוגמא, תעשיית החלב בארצות-הברית משקיעה כל שנה כ- 5 מיליון דולר, במימון מחקרים שנעשים במטרה למצוא יתרונות בריאותיים בצריכתו.

הבעיה היא בחלב, או במוצר?

שאלה אחת היא, האם חלב פרה בריא לגופנו, ונעסוק בה מיד, אך למעשה, ההתנגדות לצריכת מוצרי חלב מורכבת גם ולעתים רק מביקורת על אופן הכנתם, החל מצורת גידול הפרות והחליבה, דרך ההורמונים והאנטיביוטיקה, ועד לחומרים שנוספים למוצר הסופי כמו מלח, סוכר, חומרים משמרים, משפרי טעם, צבעי מאכל וכדומה. חלק מהמתנגדים יאמרו כי צריכה של חלב נקי שנחלב מפרה שגדלה באופן בריא, יכולה להיות בריאה או לפחות לא מזיקה. בנוסף, חלק מהביקורת היא על ממדי צריכת החלב וחוסר האיזון שנוצר בין צריכת ירקות ופירות טריים ומזון טבעי, לבין צריכה של מזון מעובד מן החי. ביקורת זו מופנית גם כלפי תעשיית החלב, בטענה שהאינטרס של בריאות הציבור צריך לעמוד מעל האינטרס של התעשייה לשווק את מוצריה ולהגדיל את רווחיה.

חלב טוב לגוף האדם?

אם נחלוב פרה בריאה שגדלה באחו, נקיה מאנטיביוטיקה והורמונים, האם החלב יהיה בריא לגופנו? גם כאן יש כמה משתנים. ראשית, חשוב לזכור שחלב מכיל לא מעט שומן רווי, ולכן גם אם נניח שהוא בריא לנו יש לצרוך ממנו בכמויות מתונות. שנית, אנשי מקצוע רבים טוענים כי חלב עזים מותאם יותר לגופנו והוא נקי יותר משום שעזים מקבלות פחות אנטיביוטיקה והורמונים, כך שאולי, אם כבר חלב, אז מעז. בנוסף, חשוב להבדיל בין החלב שיש בו הרבה לקטוז, לבין מוצריו המוחמצים, כמו גבינה ויוגורט, שאחוז הלקטוז בהם נמוך יותר וההשפעה שלהם על מערכת העיכול שונה. יש הטוענים כי חלב יכול להיות מזיק, אך גבינה, לבן או יוגורט הם דווקא בריאים. ומכאן מתחיל מחול השדים: אז חלב, גם אם נקי, גם אם מעט, גם אם מעז, וגם אם מוחמץ – האם הוא בריא?

הפולמוס על החלב

המצדדים בחלב יציגו מחקרים המראים כי תזונה מרובת חלב ומוצריו מקטינה את הסיכון לסוגים שונים של סרטן, לאוסטיאופורוזיס וליתר לחץ דם, וכן מאזנת רמות סוכר בדם, מונעת עששת, ומשפרת את תפקוד המוח. בנוסף, הם יאמרו שהחלב מכיל מינרלים חשובים כמו סידן, זרחן ואבץ, וויטמינים מסוג A, B, C, ו- D, כולל B12 החשוב לתפקודים רבים ונמצא בעיקר במזונות מהחי. עם זאת, שוללי צריכת החלב טוענים כי הזרחן שבחלב מפריע לספיגת הסידן, וכי ישנם מקורות בריאים יותר לסידן כמו ירקות ירוקים, חלק מהקטניות וטחינה. במקביל, הם יטענו שדווקא במדינות בהן צריכת חלב ומוצריו גבוהה, כך גם שכיחותה של מחלת האוסטיאופורוזיס. כמו כן, מחקרים מראים תואם מסוים בין צריכת החלב לבין סוגים שונים של סרטן. המתנגדים יטענו עוד, כי חלב נועד לשתייה על יד גורים ולכן הוא אינו מתאים למערכת העיכול של מבוגרים, בה אנזים הלקטאז נמוך מבזו של ילדים, ולכן נוצרת רגישות ללקטוז אצל רבים מאתנו. כל זאת ועוד - חלק ממוצרי החלב גורמים לייצור מוגבר של ליחה, ובכך יוצרים בעיות במערכת הנשימה.

אז מה הבנו?

הפולמוס בנושא צריכת החלב בשיאו וכדאי להתעדכן במחקרים ובפרסומים חדשים. נדגיש כי בכל מקרה ממליצים רבים על מעבר לחלב עזים, המתגלה במחקרים כבעל תכונות מתאימות וטובות יותר לגופנו, וכי כדאי לצרוך חלב במתינות בשל אחוזי השומן הרווי שבו. אז בשבועות, פרגנו לעצמכם איזו פרוסה מעוגת גבינה, אבל מעט, ובתאבון.

 

חזרה לרשימה