ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

האם אתם מכורים לאוכל?

מכורים לאוכל – סימני זיהוי

בתרבות השפע והקולינריה בה אנו חיים, אוכל כבר מזמן אינו אמצעי הישרדות גרידא, שנועד לענות על צרכי רעב ולספק את מרכיבי התזונה לגוף. עבור רבים מאיתנו אוכל מהווה אמצעי לבילוי ואירוח בין אם בין כותלי הבית, אצל חברים או משפחה, או במסעדה טובה ובבית קפה אופנתי. יתרה מכך, האוכל הוא גם נחמה למצבים של מצב רוח רע, מתח, שעמום, דיכאון ועוד שפע של תחושות וצרכים. למעשה, שימוש זה באוכל יכול בהחלט להעיד על היותכם מכורים, ועל ההתמכרות וסימניה תוכלו לקרוא במאמר הבא.

אכילת יתר והתמכרות לאוכל כתופעה עולמית

כידוע, בעיית השמנת היתר הפכה למגפה עולמית ממנה סובלים כביליון אנשים במדינות רבות ברחבי העולם. מספרים אסטרונומיים אלו נובעים מצריכה עודפת של קלוריות בשילוב עם נטיות גנטיות ופעילות גופנית ירודה. יתרה מכך, אנשים רבים מפתחים תסמיני אובססיה וכפייתיות לצריכת מאכלים מסוימים באופן כרוני, ללא קשר לתחושת רעב או לצרכי תזונה ובריאות. התסמינים שמתבטאים בחוסר שליטה על סוג ומידת המזונות הנצרכים, מעידים על התמכרות לאוכל. ממנה סובלים בעיקר אנשים בעלי משקל יתר, שעל פי מחקרים נוטים לצרוך הרבה יותר מזון וקלוריות עם ההעדפה לשומנים, פחמימות, סוכרים וחלבונים.

סימני זיהוי להתמכרות לאוכל

על מנת לדעת אם גם אתם מכורים לאוכל לפניכם מספר שאלות, שתשובה חיובית על מרביתם תעיד על התמכרות:

·         האם אתם אוכלים גם כאשר אינכם רעבים?

·         האם אוכל משמש עבורכם אמצעי נחמה במקרים של תסכול, שמחה, מתח, שעמום או כל רגש אחר?

·         האם אוכל ושתייה מהווים דרך להעסיק את עצמכם במצבים שונים כמו בעת נסיעה, המתנה בתור או צפייה בסרט?

·         האם קיימים מזונות מסוימים שאינכם יכולים לעמוד בפניהם?

·         האם ייתכנו מצבים שבהם אתם מוצאים עצמכם בבולמוס אכילה גם ללא סיבה מיוחדת?

·         האופן שבו אתם אוכלים, האם הוא מעורר בכם תחושות של מבוכה או אשמה?

·         אתם כבר שבעים - האם תמשיכו לאכול מכיוון שהמנות המוגשות יותר מיד טעימות?

·         האורחים או הילדים השאירו אוכל בצלחת - האם תנשנשו ממנו?

·         האם שאלות ומחשבות לגבי אוכל מעסיקות אתכם רבות במשך היום, למשל איפה ומה אני אוכל וכמה?

·         האם הגבלת אוכל מהווה אמצעי להענשה או שליטה עבורכם?

·         כאשר אתם לבד - האם אתם אוכלים באופן שונה מאשר בחברה?

·         התזונה שלכם - האם היא מעצבת ומשפיעה על בריאותכם או אורח חייכם?

·         האם ניסיון להגביל את סוג וכמות האוכל הוא משימה שבה אתם נכשלים שוב ושוב?

·         האם אוכל הוא משהו שאתם מצפים לו בשקיקה?

 

התמודדות עם התמכרות לאכילה

כמו כל סוג של התמכרות גם התמכרות לאוכל היא מצב אובססיבי וכפייתי שקשה להיחלץ ממנו לבד. זהו מצב המעמיד אנשים מול ניסיונות כושלים להרזות, אשר לרוב מסתכמים במפח נפש, תסכול ותחושת חוסר אונים. הסיבה לחוסר ההצלחה נובעת מהמניעים והגורמים המביאים לכדי התמכרות מלכתחילה, אותם יש לזהות ולהכיר בקיומם, וכן אמצעים יעילים להתמודד מולם. יתרה מכך, התמכרות לאוכל קשה במיוחד להתמודדות, מכיוון שבניגוד להתמכרויות אחרות כמו לסיגריות או לאלכוהול, אוכל אי אפשר להפסיק לצורך. לכן, האמצעי היעיל ביותר להתמודדות עם התמכרות לאכילה, באופן יסודי ויעיל לטווח ארוך, היא באמצעות קבוצות תמיכה מקצועיות המשלבות את כל האלמנטים הנדרשים לשחרור מהבעיה

אמצעים להתמודדות עם התמכרות לאכול

כאמור, הדרך היעילה והנכונה ביותר להתמודד עם התמכרות לאוכל היא בעזרתה של קבוצת תמיכה מקצועית. קבוצת התמיכה מספקת מענה שלם לצרכי המכור, לרבות תפריט תזונה מאוזן ובריא המוכתב על ידי דיאטטיקנית, אשר עוקבת אחריו ואחרי תוצאותיו מידי שבוע. כמו כן, הקבוצה תעודד ותתמוך בפעילות גופנית מתאימה ושוטפת, ויסופק מענה הולם לצד הנפשי והרגשי שמלווה את ההתמכרות על ידי הבנת הגורמים, הפיצויים וההתמודדות. ולבסוף, קבוצת תמיכה מעניקה הרבה מאוד כוח, בטחון ומוטיבציה להודות, להזדהות ולהתמודד עם הבעיה גם ברגעים של קושי ומשבר. ההתמודדות מלמדת אותנו לאהוב את עצמנו ואת גופנו מחדש, להפסיק להרגיש אשמים, ולגלות את כוח הרצון שלנו ואת יכולתנו לשנות ולנתב את חיינו לכיוונים הרבה יותר נכונים ובריאים.

חזרה לרשימה