ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

דיאטה וכוח רצון - איך משמרים אותו?

ישנן סיבות רבות שבגללן אנשים פוצחים בדיאטה, בין אם מדובר בהפחתת המשקל ושיפור המראה החיצוני, ובין אם שאיפה לשפר את הבריאות או למנוע ולהתמודד עם תחלואות. כלומר, בתחילת הדרך יש סיבה ברורה לדיאטה, ומכאן גם מניע וכוח רצון לבצע שינויים תזונתיים. ואולם, הנתונים מורים כי אנשים רבים אינם מצליחים לשמר את כוח הרצון לאורך תקופה ארוכה, הנדרשת לדיאטה בריאה ומאוזנת. על כן, חשוב להכיר מספר המלצות לעידוד כוח הרצון, ולהבין במה בכלל מדובר.

מהו כוח רצון?

ההגדרות לכוח רצון רבות ושונות, כגון עקשנות, התמדה, מוטיבציה והחלטיות. ואולם, מעצם טבעו של המונח ניתן להסיק כי מדובר בכוח, לא במובן הפיזי אלא הנפשי. כלומר, בדומה לשרירי הגוף יש להפעיל מידה מסוימת של כוח נפשי שוב ושוב, ולבחור במאכלים הנמנים על התפריט שבניתם. מכאן גם ניתן להבין את בעיית כוח הרצון בכל הקשור לדיאטה. שכן, לו הייתה הדיאטה בבחינת פעולה חד פעמית עם תוצאה מיידית, כמו הרמת כיסא כדי לנקות מתחתיו, מספיק היה שתתאמצו פעם אחת. ואולם, דיאטה מערבת שורה ארוכה של החלטות חוזרות ונשנות, כמו בית שיש לנקותו בכל יום, ובכל פעם למצוא מוטיבציה מחודשת לפעולה נכונה. על כן, כמו בכל אימון גופני גם כאן עלינו לפתח את "השרירים" בהתמדה, לדאוג שלא יתדלדלו, וזאת בעזרת מספר המלצות שנעסוק בהן בהמשך.

עוד בעיות במוטיבציה לדיאטה

מלבד האמור לעיל, אל מול הכוונות הטובות והבריאות של הדיאטה עומדים שלל פיתויים, בדמות מאכלים עתירי שומן, ממותקים ובלתי מזינים. כלומר, לא רק שצריך למצוא את המניע לדיאטה ואת הכוח ליישמו בכל יום, אלא גם לדעת לדחות סיפוקים – וגם זה סוג של כוח. ואם לא די בכך, עבור אנשים רבים מהווה האכילה נחמה ופורקן, כך שחפיסת השוקולד או העוגה מורגשת כצורך ממשי. על כן, כאשר מדברים על כוח רצון ודיאטה מתכוונים למאבק אמיתי. אגב, עובדה מעניינת העולה ממחקרים היא שדווקא רמות גבוהות של גלוקוזה בדם מגבירות את כוח הרצון, ולא מדובר בהכרח בבשורות טובות. המשמעות היא שאנו מסוגלים להתמודד בצורה חזקה והחלטית יותר עם פיתויים או התלבטויות בחיים, דווקא אחרי צריכת מאכלים מסוכרים. לו היה הדבר הפוך, יכולים היינו לשמור את כוח הרצון פעיל, חזק וחי דווקא בלי המתוקים. מצד שני, ממצאים אלו גם מראים שדווקא דיאטות כאסח קיצוניות מובילות לנפילה מהירה בכוח הרצון, עקב היעדר סוכרים, לעומת דיאטות הדרגתיות ומאוזנות יותר.

כיצד מחזקים את כוח הרצון?

ההמלצה הראשונה לחיזוק כוח הרצון מחזירה אותנו אל המניע הבסיסי שבגללו התחלנו בכלל את הדיאטה. לדוגמא, אם בבדיקות הדם נמצאו אצלכם רמות גבוהות של כולסטרול, והרופא הזהיר מפני מחלות לב וכלי דם, נצלו זאת לטובתכם. כיצד עושים זאת? ובכן, הסיבה שבגללה התחלתם בדיאטה היא פחד מפני מחלה או חלילה אירוע לב, ולכן כשאתם נתקלים בחשק עז לאכול מזונות מטוגנים, אמרו לעצמכם שזוהי הדרך הבדוקה להגיע לבית החולים. מאידך, אם התחלתם בדיאטה לאור רצון להפחית במשקל ולהיראות חטובים יותר, הזכירו לעצמכם כי העוגה שלפניכם מובילה להרחבה משמעותית של הבטן והירכיים. גם אם הצהרות אלו אינן בדוקות לחלוטין מבחינה מדעית, עליכם להגזים – שכן המחקרים מורים שהגזמה מובילה לפחד, והפחד מעודד את כוח הרצון.

הגברת השליטה

תוצאותיה של דיאטה הדרגתית ומאוזנת אינן ניכרות מייד ובאופן בולט. עובדה זו מובילה לא פעם לדעיכת המוטיבציה, לתסכול ותחושת כישלון, ומכאן לזניחת הפרויקט מכל וכל. לכן, כדאי לעשות רשימה של הדברים שעליהם יש לכם שליטה, ושל הדברים שאין. לדוגמא, אינכם יכולים לשלוט בדיוק בכל גרם שתעלו או תורידו, אך אתם בהחלט יכולים לשלוט במאכלים המצויים בביתכם. לכן, תנו פחות חשיבות למשקל המדויק, והקפידו שלא להחזיק בבית מזונות שיפתו, יפצו או ינחמו אתכם באורח בלתי בריא. כפי שראינו, הפיתויים המתוקים והעשירים בשומן מאתגרים את כוח הרצון, ועל מנת לסייע לו להישאר חזק ויציב יש להחליפם במזונות בריאים יותר. למעשה, מן הרשימה שהכנתם מומלץ ליצור שורת משימות לביצוע, החל בגדולות ועד לקטנות יותר. כך, מטלה שנראתה קודם כמעט בלתי אפשרית, כמו "לרוץ כל יום", הופכת אפשרית יותר כאשר מחלקים אותה ל: רכישת נעליים, יציאה להליכה בימים זוגיים, ריצה בימי שלישי וכן הלאה.

חיזוקים אישיים וסביבתיים

הצלחה במשימות הדיאטה מובילה לתחושה נהדרת, ולרצון לחגוג את ההישגים. אכן, חשוב מאוד לציין את ההצלחות ולשמוח עליהן, שכן הדבר מגביר את המוטיבציה. יחד עם זאת, שימו לב שהחגיגה לא הופכת לבולמוס אכילה שהורס את ההישג, ואל תזנחו את התבונה ותשומת הלב גם בעיתות אלו. מעבר לכך, זכרו שגם לסביבה יכולה להיות השפעה מהותית על כוח הרצון. לדוגמא, אם תבצעו את הדיאטה כפרויקט משותף עם מכר או בן משפחה, תזכו לדרבון משמעותי נוסף ולתמיכה ברגעים הקשים. וגם אם הדיאטה היא פרויקט אישי שלכם, גייסו את האנשים הקרובים לכם כדי שיזכירו את המניע, השאיפות, ההצלחות שכבר הושגו, ואת המחויבות שלכם לחולל שינוי.

 

 

חזרה לרשימה