ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

אכילה מופרעת: מה הסיכונים ואיך מתמודדים?

על פי מחקרים סטטיסטיים אחוזים בודדים מהאוכלוסייה סובלים מהפרעות אכילה מוגדרות, כגון אנורקסיה ובולימיה. ואולם, לצד מי הפרעות האכילה שמופיעות במדריכים הפסיכיאטריים קיימות תופעות רווחות מאוד של אכילה מופרעת, אותן ניתן לכנות בפשטות "בעיות אכילה". במאמר זה ננסה להבין מהי אכילה מופרעת, כיצד היא קורית, מה הסיכונים הטמונים בה ואיך ניתן להתמודד עימה.

הפרעות אכילה כמחלה נפשית

ראשית, חשוב להבין שלא כל אכילה מופרעת היא הפרעת אכילה. האחרונה הינה סיווג פסיכיאטרי הניתן לתופעות מסוימות וקיצוניות, ותלוי בהתקיימותם של מספר תסמינים מוגדרים. לדוגמא, אנורקסיה נרבוזה מוגדרת על פי המדריך הפסיכיאטרי האמריקאי לפי 4 קריטריונים: אי הסכמה לשמירת משקל גוף תקין ברמה מינימאלית, חרדה מפני עליה במשקל, הפסקת הווסת לפחות ל- 3 חודשים והפרעה לדימוי העצמי. מאידך, בולימיה נרבוזה כוללת ההתקפי זלילה בלתי נשלטים לאורך 3 חודשים ולפחות 2 פעמים בשבוע, לצד פעולות היטהרות כגון הרעבה ונטילת משלשלים או משתנים. יש לציין כי קיימות עוד מספר הפרעות אכילה, אשר המשותף לכולן הוא הימצאות תחת ההגדרות של המדריך האמריקני (DSM) או האירופאי (ICD).

אז מהי אכילה מופרעת?

אמנם, בעיות אכילה עשויות להיות דומות למדי להפרעות האכילה המוגדרות, אך הן קלות יותר ופחות קיצוניות. הסובלים מהן מפגינים עיסוק מוגזם או בלתי תקין באכילה, כגון התקפי זלילה או ניסיונות להפחתת משקל על ידי הימנעות מאכילה ופעילות גופנית אינטנסיבית. כתוצאה מכך עלולה להיגרם ירידה או עלייה משמעותית במשקל, אך בדרך כלל הפגיעה בתפקוד היומיומי אינה חמורה. זאת, לעומת הפרעות אכילה פסיכיאטריות המלוות בסבל נפשי רב ובפגיעה חמורה בתפקוד היומיומי ובמערכות הגוף, המחייבות לעיתים אשפוז ובמקרים קיצוניים עלולות אף לגרום למוות.

הסיכונים של אכילה מופרעת

מטבע הדברים, כמות האנשים שמפגינה אכילה מופרעת גבוהה בהרבה מזו של הפרעות האכילה. למרות שמדובר בתופעה מתונה יותר, חשוב להבין שגם לה עשויות להיות השלכות גופניות ונפשיות קשות. לדוגמא, אחת התוצאות הנפוצות. ביותר של אכילה מופרעת הינה השמנת יתר, הנמנית כיום על המחלות השכיחות ביותר בחצי הכדור המערבי. השמנת יתר נמצאה קשורה בסיכונים בריאותיים רבים, כגון הגדלת הסיכון לסוכרת מסוג 2, דום נשימה בשינה, שבץ מוחי וסרטן הערמונית, הרחם, הכליות, השד, המעי הגס ושלפוחית השתן. כמו כן, נמצאו קשרים בין השמנת יתר לבין מחלות לב, ירידה בתפקוד הקוגניטיבי, אימפוטנציה, הפרעות מצב רוח ופיתוח בעיות רגשיות, ועוד הרשימה ארוכה.

הסיבות לאכילה מופרעת

הסיבות משתנות כמובן מאדם לאדם. יחד עם זאת, באופן כללי מדובר בהתנתקות מהחיבור למנגנון הטבעי שמאותת על תחושות רעב ושובע, עקב גורמים רגשיים ותרבותיים. ראשית, העולם המערבי בכללותו מאופיין בשפע רב המוביל לאכילה גם כשאיננו רעבים או זקוקים להזנה. שנית, התרבות הנוכחית רוויה במסרים המעודדים צריכה של מוצרים על מנת למלא ריקנות או כאב נפשי, והדבר מתבטא גם בצריכה מוגברת של מזונות. מהצד השני עומדים קודים תרבותיים המחברים בין יופי לגזרה חטובה ואף רזה במיוחד, מה שמוביל לחוסר שביעות רצון בסיסית ממראה הגוף, ולעיסוק נרחב בדיאטות, פעילות גופנית, התאפקות, הימנעות ממזונות, ותחושות בושה ואשמה תמידיות.

המרכיב הרגשי באכילה מופרעת

העיקרון העומד בבסיס כל אלו הוא המרכיב הרגשי החזק שמתלווה לנושא האכילה. למשל, כשהמזון מהווה מקור מרכזי לנחמה או לסיפוק, כשלא ניתן להפסיק לאכול גם כשבעים, או כשחושבים על אוכל כל היום. בד בבד, אכילה מופרעת מלווה גם בכעסים עצמיים מרובים, בעיסוק נרחב במשקל ובדרכים להפחתתו, בבחינת המזונות רק לפי כמות הקלוריות, ובעליות וירידות מהותיות במשקל לאורך תקופה.

כיצד מטפלים באכילה מופרעת

החדשות הטובות הן שקיימות דרכים יעילות לטיפול והתמודדות עם אכילה מופרעת. מאחר שהמרכיב הרגשי והתנתקות מחיבור טבעי לרעב ושובע עומדים בלב הבעיה, יתמקדו הטיפולים בהיבטים אלו. מדובר בסדרת מפגשים בהם דנים במצב הנוכחי, ולעומתו מנסים להבין מהי בדיוק אכילה נורמאלית רצויה. בתוך כך, נערכת בחינה של הרגשות הנלווים והעומדים בבסיס ההתנהגות, בעוד המטופל לומד להישאר עימם ולהכיל אותם במקום לנסות להתמודד עימם בדרכים מזיקות. בד בבד, נעשית עבודה המכוונת לחיבור מחדש אל מנגנון השובע והרעב, מתוך הקשבה לצרכי הגוף ובחירה בהרגלי אכילה מיטיבים.

סולם הרעב והשובע

אחד הכלים המרכזיים להשגת החיבור למנגנונים הטבעיים הינו סולם הרעב והשובע. בעזרתו לומד המטופל לזהות התראות של רעב, ולאמוד את דרגת הרעב בין 0 ל- 10 על מנת להתחיל ולסיים לאכול בדרגות שאינן קיצוניות. כמו כן, בעזרת הסולם מבררים אילו מזונות עשויים להפיג את הרעב ולספק לגוף את המרכיבים שהוא באמת זקוק להם, ולבסוף גם לומדים לזהות את תחושת השובע האישית בה יש לסיים לאכול.

לסיכום

אכילה מופרעת אמנם מהווה חלק מכל הפרעת אכילה, אך היא אינה מהווה מחלה נפשית. יחסית להפרעות האכילה המוגדרות מדובר בהתנהגויות מתונות יותר, אך הן בהחלט כרוכות במצוקה רגשית ובסיכונים גופניים. בימינו קיימות דרכי טיפול מגוונות להתמודדות עם הבעיה, המכוונות להיכרות עם המרכיב הרגשי שבבסיסה, חיבור לאיתותי הגוף הטבעיים, ויצירת הרגלים נכונים ובריאים יותר.

 

 

חזרה לרשימה