ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

למה לא כדאי לבחור בדיאטת כאסח?

בעידן בו אנו חיים נראה שהכול מוגש באופן מיידי, וכן רבים גם חולמים לרדת באופן מהיר ומיידי במשקל באמצעות "נוסחאות קסם" המתפרסמות חדשות לבקרים. בעצם, מי לא היה רוצה לקום בבוקר כשהוא כבר רזה וחטוב, וכל מה שנדרש הוא מאמץ לטווח קצר? בפועל, אין קיצורי דרך. דיאטות כאסח לא רק אינן עובדות לטווח הארוך, אלא גם עלולות להזיק לבריאותנו.

שלל הצעות מפתות לדיאטות כאסח

השוק של ימינו מוצף במודעות ופרסומות לדיאטות כאסח המבטיחות תוך מספר ימים בודדים תוצאות מרחיקות לכת. דיאטות אלו זוכות לשלל כותרות ושמות כדוגמת דיאטת פלא או דיאטה מהירה, והן מבוססת על אינספור גישות, רעיונות וחומרים. כך למשל, ניתן למצוא דיאטות המבוססות על כדורים, תה מרזה, דיאטה עשירה בחלבונים או דלה בפחמימות, אכילת מרק כרוב, מלפפונים, מילקשייקים  או לחם. חשוב להבין כי לא משנה מה מבטיחים לכם, במציאות דיאטות כאסח אינן עובדות.

בדיאטות כאסח כמעט ולא מורידים שומן

על פניו, לפחות בטווח הקצר דיאטות כאסח אכן עובדות בהיותן מובילות להרזיה מהירה תוך פרק זמן מאוד קצר. ואולם, בפועל הסיבה להרזיה נובעת מאיבוד של רקמות שריר והרבה מאוד נוזלים, לעומת מעט מאוד שומן.

חוסר במרכיבי תזונה חיוניים

רבות מדיאטות הכאסח מבוססות על צמצום ובידוד התפריט למספר קטן ודל של מרכיבי תזונה, המורכבים מקבוצה אחת של מזונות ואף מסוג אחד של מזון. גישה זו מובילה למחסור ברכיבים תזונתיים החיוניים לגוף, מה שעלול לגרום לשלל בעיות פיזיולוגיות כגון היחלשות ציפורניים והישברותן, נשירת שיער, אנמיה ועייפות. כמו כן, דיאטות אלו עלולות לגרום להיחלשות העצמות ולפגום בתפקודה של המערכת החיסונית.

להתנהל עם תחושת רעב ומחסור באנרגיה זמינה

לא אחת, הגוף שלא מקבל את הפחמימות הנחוצות לו לייצור אנרגיה, שרוי במצב תמידי של רעב. תחושת אלו של רעב האופיינית לדיאטות כאסח גורמות לעייפות, קשיי ריכוז, דכדוך  ועצבנות. אחד הגורמים לתחושת הדכדוך הינה ירידה ברמת הסרוטונין, האחראי על יצירתו של מצב רוח טוב. 

קצב חילוף החומרים

יש להבין כי אחת הבעיות המהותיות בדיאטות כאסח איננה בתכונות ובמרכיבי הדיאטה עצמה, אלא באופן השפעתה על קצב חילוף החומרים בטווח הארוך. הגוף שלנו מאזן את קצב חילוף החומרים בהתאם לצרכים ולדרישות האנרגיה. בדיאטת כאסח יורדת באופן דרסטי וקיצוני כמות האוכל, דבר המוביל את הגוף לסוג של טראומה ושינוי בקצב חילוף החומרים שלו, באופן המותאם לכמות האנרגיה שהוא מקבל. הטראומה והשינוי המיידי בקצב חילוף החומרים גורם לעייפות פיזית ונפשית. בהמשך, הגוף יסתגל ויתאזן בהתאם לכמויות האנרגיה המצומצמות החדשות שהוא מקבל. ואולם, לאחר הפסקת הדיאטה וחזרה לצריכת כמויות מזון הרבה יותר גדולות, הגוף לא יצליח להתאים את  עצמו באופן מיידי לקצב החדש והתוצאה תהייה השמנה במהירות גדולה אף מזו שטרם הדיאטה.  בתוך כך, יש לציין כי אנשים המרבים בביצוען של דיאטות כאסח עלולים לגרום נזק בלתי הפיך למערכת חילוף החומרים בגופם.

בחירה בדיאטת כאסח מהסיבות הלא נכונות

רבים מקרב האנשים שבוחרים בדיאטת כאסח פונים לאפיק זה בשל חוסר סבלנות, הנדרשת בהליך דיאטה ארוך טווח, וכן עקב חוסר יכולת להתמיד בדיאטות ארוכות ומאוזנות. כפועל יוצא מכך, אנשים אלו בוחרים בדיאטת כאסח אך לאור היותם חסרי סבלנות וכושר התמדה, בתום הדיאטה הם חוזרים להרגלי חייהם הקודמים. כך שלמעשה, כל מאמציהם המרוכזים יורדים מהר מאוד לטמיון, הם לרוב מעלים עוד יותר במשקלם ו"על הדרך" גם מזיקים לגופם.   

דיאטה הינה הליך ארוך ומאוזן

ניתן להבין כי הפחתה במשקל אינה אפשרית בהליך קצר ומיידי, ודורשת הרבה סבלנות ופיתוח כישורי התמדה. בנוסף, על מנת להפחית את משקל הגוף יש צורך בדיאטה בריאה ומאוזנת, המורכבות מכל אבות המזון, מתוכננת ומיושמת לטווח הארוך. יתרה מכך, בכדי להפוך לאדם רזה יש צורך בשינוי אורחות חיים מבחינת תזונה, פעילות גופנית, גישת החשיבה ותפיסה עצמית. רק באמצעות גישה הוליסטית שכזו ניתן להרזות באופן יעיל, בריא ונכון לטווח הקצר והארוך כאחד. במילים אחרות, זכרו כי אין שום קשר אמיתי בין דיאטה לטרנדים מתחלפים, אלא שמדובר בשינוי מהותי באורחות החיים ובגישתכם כלפי תזונה ובריאות גופנית בכלל.

 

 

חזרה לרשימה