ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

מזונות על – על מה ולמה?

למרבה הצער, העולם בו אנו חיים רווי במזונות דלי ערכים ובמזונות מתועשים, המקשים על שמירת איזונו, חוסנו ובריאותו של הגוף. על מנת להתמודד עם המציאות הקיימת, האדם המודרני מחפש אחר דרכים חדשות (או ישנות) שיביאו לניהול אורל חיים בריא ומאוזן. אחת הדרכים הללו, שזוכה לאחרונה להכרה ציבורית הולכת וגדלה, היא צריכה של מזונות על. מהם בדיוק מזונות על וכיצד הם מסייעים לנו - על כך בכתבה הבאה.

מה זה בעצם מזון על?

מזונות על, הידועים גם בכינוי סופר פוד, הינם מזונות עשירים במיוחד בערכים תזונתיים, ונחשבים כמקורות בריאים מאוד המסייעים בחיזוק, ניקוי וריפוי מערכות בגוף. מזונות אלו, שרובם מוכר לאנושות כבר מאות ואלפי שנים, מגיעים ממקורות שונים כגון שורשים, עלים, זרעים, נבטים, גזעים, פרחים ופירות. בנקודה זו חשוב לציין כי מזונות על אינם תוספי מזון, אלא מזונות אמיתיים המבוססים  על גידולים אורגניים נקיים מחומרי דישון והדברה כימיים. מדובר במזונות שלא יוצרו במעבדה והינם נטולי חומרים משמרים, צבעי מאכל או תוספים אחרים. כמו כן, על מנת לשמר את ערכיהם התזונתיים, מזונות על נדרשים שלא לעבור תהליכי חימום ויש לצורכם טריים, מיובשים, לאחר תהליכי כבישה קרה או התססה.

סוגי מזונות על

למעשה, תחת הכותרת מזונות על מצויה שורה ארוכה של מזונות, רובם  טעימים ומשביעים, חלקם מוכרים בשוק המקומי וחלקם נדירים. מדובר במזונות כדוגמת קוקוס, שמן זית, פולי קקאו, אצות ספירולינה, עשב חיטה, שיבולת שועל, תותי עץ, תותי גוז'י ברי, שורש מאקה, פרי האסאי הברזילאי, תה ירוק, מוצרי כוורת, אלוורה, זרעי צ'יה  וזרעי המפ. לכל מזון על יש את הערכים, התכונות  והסגולות הייחודיים לו, חלקם מבוססים על מסורות וידע עתיק יומין שעבר עם הדורות, ואחרים כבר נשענים על מחקרים מדעיים עכשוויים. מכוון שקצרה היריעה מלפרט אודות כל סוגי מזונות העל הקיימים, לפניכם מדגם של מספר מזונות שונים על מאפייניהם ותכונותיהם הייחודיות.

אצת ספירולינה

ספירולינה הינה אצת מים מתוקים חד תאית בצורת סליל ספיראלי, השייכת למשפחת האצות הירוקות כחולות, וגדלה באגמים סובטרופיים וטרופיים בעלי רמת חומציות נמוכה. בהיותה נחשבת כמזון שלם, כבר בשנת 1974 וועדת המזון של האו"ם הכריזה עליה כמזון העתיד. הספירולינה עשירה בחלבונים מלאים ובברזל בכמות הגבוהה אף מזו המצויה בבשר, ומכילה את כל 8 סוגי חומצות האמינו הנחוצות לאדם. בנוסף, אצה זו עשירה באנזימים ובמינרלים כמו אבץ, מגנזיום, סידן ואשלגן, וכן בוויטמינים ממשפחת B, וויטמינים C ,E  ו- D. מבין איכויותיה הרבות, ניתן לציין כי היא נחשבת יעילה בעיקר בניקוי רעלים ובחיזוק המערכת החיסונית, ובנוסף היא מסייעת בהפחתת כולסטרול גבוה וגורמת להפחתת תחושת התיאבון.

 קוקוס

בשפת הסנסקריט, הקוקוס מכונה עץ שמספק את כל הנדרש לחיות. בריא לצרוך הן את בשר הקוקוס והן את חלבו, בין אם כמוצר טרי או כשמן. הוא ידוע כמסייע בשיפור כושר הספיגה של מערכת העיכול, ונחשב כמזון אנטי בקטריאלי המסייע בחיזוק המערכת החיסונית. כמו כן, הקוקוס תומך בפעולת בלוטות התריס ומסייע ביצירת כולסטרול  טוב, ואף נחשב למוצר קוסמטי מעולה המזין ומחייה את העור והשיער.

קקאו

קקאו הוא אגוז שמקורו ביערות האמזונס, הגדל בצמחייה סבוכה העשירה בחום ולחות. את ערכיו התזונתיים זיהו כבר שבטי האצטקים והמאיה, שייחסו לו סגולות מרפא רבות והשתמשו בפוליו כתחליף לכסף. הקקאו המשמש כבסיס לייצור שוקולד ומכיל כמות גבוהה מאוד של נוגדי חמצון, המאפשרים לגוף להילחם ברדיקלים חופשיים ובכך למנוע נזקים לתאים, ולהאט תהליכי הזדקנות. בנוסף, הפולים עשירים במגנזיום, ברזל ואבץ, מכילים רכיבים נוגדי דיכאון, נחשבים כמועילים למערכת הדם והלב, ואף יעילים לחיטוי חלל הפה. יחד עם זאת, יש להדגיש כי הכוונה היא לצריכת מוצרי קקאו איכותיים ללא סוכר, חלב או תוספות כימיות. בנוסף, מכיוון שהקקאו מכיל כמויות גבוהות של קלוריות ושומן, יש לצורכו באופן מדוד.

לסיכום

בשוק המקומי ניתן למצוא מגוון גדול של מזונות על איכותיים, וכל אחד יכול לבחור מהם את האפשרויות הנכונות עבורו ולשלבן בתזונתו. ואולם, בל נשכח שגם למזונות שלא זכו לכינוי מזון על יש הרבה מאוד ערכים תזונתיים חשובים, בין אם מדובר בעגבנייה, מלפפון או תפוח. לכן, מזונות על אינם אמורים לבוא במקום מזונות בסיסיים ורגילים, אלא כתוספת מעשירה ומבורכת.

 

 

חזרה לרשימה