ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

צמחונות - מתכון להרזיה. האמנם?

ככל שעוברות השנים ניתן לראות עוד ועוד אנשים שבוחרים להפסיק לאכול בשר, ואפילו מוצרים שמגיעים מהחי כמו ביצים וחלב. בדרך כלל, המעבר לדיאטה צמחונית או טבעונית אינו פשוט וחלק, ובין היתר מה שאנשים הבוחרים בדיאטה שכזו מצפים לו היא ירידה במשקל. אכן, מחקרים מראים שצמחונים וטבעונים סובלים פחות מעודף משקל, וגם ה- BMI שלהם נמוך יותר בהשוואה לאנשים שכן אוכלים בשר ומוצרים אחרים מהחי. יחד עם זאת, חשוב לדעת שלא תמיד אלו התוצאות ושלא מדובר בתוצאה ספונטנית.

מדוע צמחונים מורידים במשקל?

בבואנו לבדוק את הסיבות העיקריות שגורמות לצמחונים וטבעונים להוריד, בדרך כלל, ממשקל גופם, ניתן לציין את הגורמים הבאים:

1.    נשנושים מיותרים: אם בעבר אפשר היה לומר "כן" על כל חתיכת עוגה או עוגייה, הרי שעכשיו הטבעונים לרוב ימנעו מכך, כי מזונות כאלו מכילים בדרך כלל ביצים המגיעות מהחי.

2.    מודעות מוגברת: לא אחת קורה שמי שהפך להיות צמחוני או טבעוני קורא בקפידה רבה יותר את המידע אודות המוצרים שהוא רוכש בסופר וצורך בכלל.

3.    סיבים: לרוב דיאטות צמחוניות עשירות בסיבים תזונתיים אשר מגבירים את תחושת השובע וגורמים לכך שנאכל פחות. בדרך כלל, תזונה צמחונית תהייה מבוססת על מזונות עשירים בסיבים תזונתיים כמו ירקות, פירות, אגוזים וכדומה, אשר כולם יוצרים איזון ועוזרים לשמור על המשקל.

4.    מזונות דלים בשומן: דיאטה צמחונית שמבוססת על ירקות, דגנים, קטניות ופירות הרבה יותר דלה בשומן ובקלוריות, לעומת דיאטה שמכילה גם בשרים ושומנים אחרים.

כיצד ניתן להוריד במשקל עם דיאטה צמחונית?

כפי שהוזכר לעיל, למרות המחקרים לא כולם נכנסים לסטטיסטיקה. כלומר, לא מעט אנשים התחילו דיאטה צמחונית או טבעונית עם ציפיות גדולות להורדה במשקל, אך בפועל הדבר לא קרה. לפניכם מספר טיפים שיוכלו לעזור לכם להוריד במשקל במסגרת הדיאטה הצמחונית שלכם, וכדאי שתנסו אותם. ראשית, מומלץ לבסס את הדיאטה הצמחונית על מזונות צמחיים מלאים, כמו דגנים מלאים, לחם שיפון, כוסמת, קינואה, בורגול, קוסקוס מחיטה מלאה וכדומה. בנוסף, כדאי גם להעשיר את הדיאטה בקטניות כמו עדשים, פול, אפונה וסויה. טיפ נוסף הוא לצרוך שומנים צמחיים כמו אבוקדו, זרעים ושמן זית, וכמובן שהדגש העיקרי בדיאטה כזו צריך להיות על ירקות מסוגים מגוונים. אם בנוסף לכל אלו תוותרו על רטבים כמו קטשופ, מיונז וכדומה, תראו ש"תחסכו" הרבה מאוד קלוריות בכל יום, דבר שיעזור לכם להוריד במשקל.

כיצד בונים תפריט צמחוני מאוזן?

בכל דיאטה שאנו בוחרים לעשות יש דבר בסיסי אחד שעליו אי אפשר לוותר, והוא איזון. לכן, גם כאשר אתם מנסים לבנות לעצמכם את תפריט הדיאטה הצמחוני, הדבר הכי חשוב לשים לב אליו הוא שאתם עושים זאת בצורה מאוזנת. במילים פשוטות, כדאי לדאוג לכך שהתפריט יכלול את כל הקבוצות ואבות המזון. משמעות הדברים היא שעליכם לצרוך מספר מנות של דגנים ביום (לחם, אורז, תפוח אדמה וכדומה), מספר מנות של קטניות (טופו, סויה או תחליפי בשר אחרים), מספר מנות מקבוצת החלב (יוגורט, כוס חלב, גבינה לבנה) ולפחות חמש יחידות מקבוצת הירקות (מכל סוג שהוא). מעבר לכל אלו, כדאי מאוד לדאוג לכך שהתפריט היומי שלכם יכלול גם מספר מנות מקבוצת הפירות, בין אם זו בננה, תפוז או כל פרי אחר שאתם אוהבים. חשוב לזכור גם להכניס שומנים לתפריט כי הם דרושים לגוף, ומדובר בהמלצה של שתי מנות מקבוצת השומנים ביום שיכולות לכלול שקדים, אגוזים, טחינה וכדומה.

הכמויות האישיות נקבעות לכל אחד על פיו צרכיו.

טיפים נוספים להורדה במשקל

מלבד כל מה שצוין עד כה, כדאי לשים לב לעוד מספר דברים שתמיד יכולים לסייע בהורדה במשקל, והראשון שבהם זו שתייה מרובה. מחקרים בתחום מצביעים על כך שאדם בוגר צריך לשתות בין 8 ל- 10 כוסות מים ביום, דבר התורם לחילוף חומרים מהיר יותר. בנוסף לכך, אם תתעקשו לעסוק בפעילות גופנית הרי שגם אז תוכלו לזרז את חילוף החומרים ואת הירידה במשקל, בין אם אתם בוחרים לעשות דיאטה צמחונית, טבעונית או מכל סוג אחר. לכל אלו כדאי להוסיף גם את העובדה שמומלץ ביותר לאכול בשעות קבועות ומסודרות, שכן כך ניתן להימנע מתחושת הרעב והשליטה על מה שאתם אוכלים בכל יום תהייה גדולה יותר. לבסוף, מחקרים מראים שהדיאטה הצמחונית תורמת לא רק לירידה במשקל אלא גם למדדי השומנים בגוף ולמדדים נוספים, כך שבהחלט כדאי לשקול זאת אם בריאותכם חשובה לכם.

 

 

חזרה לרשימה