ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

אם כבר אוכל מהיר – מה עדיף?

אנשים רבים מעידים כי שמירה על הבריאות, על המשקל ועל ההופעה החיצונית הינם ערכים חשובים בחייהם. יחד עם זאת, אפילו מי שמגדיר את עצמו כאדוק בכל מה שקשור לאוכל בריא, מידי פעם מרגיש את הצורך להתפרע, לאכול משהו "שאסור" ולהתפנק עם אוכל מהיר. בדיאטה קלאב זה נוהל קבוע – פעם בשבוע – מנה מותרת. כיום כולם כבר יודעים שמדובר בבחירה לא בריאה במיוחד, ובכתבה שלפניכם ננסה לענות על השאלה מה פחות גרוע: האם עדיף לאכול המבורגר או נקניקייה? האם עדיף לאכול סורבה או גלידת יוגורט? אתם מוזמנים לעיין בכתבה ולקחת את הנתונים בחשבון בפעם הבאה שאתם רוצים להתפנק...

האם עדיף לאכול המבורגר או נקניקייה?

בדיקת הערך התזונתי היא אחד הדברים החשובים ביותר שיש לעשות כאשר מנסים להבין מה פחות גרוע. בהשוואה בין המבורגר ובין נקניקייה ניתן לראות שבהמבורגר יש 345 קלוריות לעומת 372 בנקניקייה, וגם מבחינת נתוני השומן ההמבורגר טוב בהרבה, שכן בו יש 27 גרם לעומת 30 בנקניקייה. דבר נוסף שצריך להשפיע על השיקולים שלכם היא שאלת הפחמימות, וכאן יש הבדל גדול בין שתי האפשרויות שהצגנו: ההמבורגר מכיל 3 גרם בלבד של פחמימות ואילו הנקניקייה מכילה 7 גרם. מעבר לכך, חשוב להיות מודעים לעובדה שבתהליך היצור של הנקניקייה מוסיפים לה חומרים כמו פוספטים וניטריטים, כלומר חומרי שימור וצבע ששניהם אינם מיטיבים עם הבריאות.

האם פיצה יכולה להיות חלק מהתפריט שלנו?

כל מי שהיה באיטליה יודע: פיצה אינה רק אוכל מהיר אלא אומנות של ממש. יחד עם זאת, בארץ הדבר אינו בהכרח נכון, שכן הכול מתחיל ונגמר בחומרי הגלם. דיאטניות מומחיות טוענות שכאשר חומרי הגלם שבהם עושים שימוש (העגבניות, הקמח והגבינה) הם איכותיים, הרי שפיצה יכולה להוות מקור מצוין לסידן ולחלבון. ואולם, כאשר חומרי הגלם אינם משובחים עלולה הפיצה להפוך להיות מזיקה ביותר. בנוסף, חשוב לקחת בחשבון שתבליני הפיצה מכילים כמויות מאוד גדולות של סוכר ומלח, ולא אחת קורה שהגבינה עצמה מורכבת למעשה מתחליפי גבינה ומחזקי טעם. כמו כן, כאשר רוטב העגבניות לא מיוצר במקום אלא מגיע בקופסאות גדולות הוא מכיל סוכר רב, וכך בסופו של דבר אנו מגיעים למאכל שבהחלט עדיף להימנע ממנו.

מנת חומוס או פלאפל חם?

שתי הדילמות הבאות מוכרות לכולנו: האם עדיף לאכול מנת חומוס טרייה או מנת פלאפל? במקרה זה אין ספק: החומוס בריא יותר, פשוט כי אינו מכיל את השמן המטוגן שמכיל הפלאפל. מנת חומוס היא ארוחת צהריים לגיטימית לכל דבר, המכילה גרגרי חומוס עשירים בסיבים תזונתיים, טחינה שמהווה מקור נהדר לסידן, ולעיתים גם ירקות כמו בצל. אם מוסיפים ביצה או פול יש לשקלל זאת בחישוב הקלורי, אך בכל מקרה מדובר בערכים תזונתיים חיוביים. לעומת זאת, בבואנו לבדוק האם כדאי לאכול מנת פלאפל בתור ארוחת צהריים, אנו רואים שהתשובה מורכבת יותר. אומנם מנת פלאפל עשויה לכלול ירקות חיים וטריים, אך כדורי הפלאפל מטוגנים בשמן עמוק (=שמן מחומצן המזיק לבריאות) והערך הקלורי גבוה. ואם כבר בוחרים באופציה הזאת, כדאי לקחת בחשבון את האפשרות של פיתה מחיטה מלאה לעומת פיתה רגילה, שכן הראשונה עשירה בוויטמינים ובסיבים תזונתיים.

מה כדאי לשתות על יד?

אי אפשר לדבר רק על אוכל מהיר ולא לחשוב על המשקה שנשתה לידו, כי אם כבר חוגגים אז לא הגיוני לעשות זאת עם כוס מים מינרלים. לכן, אם ניקח את שתי האופציות הנפוצות ביותר של בירה וקולה, נראה שאין מקום לספק: עדיף בירה מאשר קולה. מבחינת הקלוריות אין הבדל מהותי ובשני המקרים אין שומן ולא חלבון. יחד עם זאת, בבואנו לבדוק את ערך הפחמימות בכל משקה, אנחנו מגלים שבבירה של 4.5% אלכוהול יש רק 12 גרם פחמימה, לעומת לא פחות מ- 36 גרם בקולה רגילה. בנוסף לכך, בקולה יש כמויות אדירות של סוכר שעלולות לגרום לעששת בשיניים. כדי לעכל את הסוכר הגוף עושה שימוש בוויטמינים מקבוצת B, ומשמעות הדבר היא שככל שנשתה יותר קולה כך נאבד יותר מהוויטמינים החשובים האלו. לעומת זאת, לאלכוהול בכמויות מדודות יש יתרונות רבים כמו הגנה על הלב, כך שניתן לומר שאם כבר אוכלים מזון מהיר ולא בריא עדיף יהיה ללוות אותו בבירה.

לסיכום, אין ספק שעדיף להעשיר את התפריט היומי בירקות, פירות ושאר מאכלים בריאים, אך כמעט כולנו  מרגישים שמידי פעם מגיע לנו להתפנק. לכן, כדאי לשמור לפחות על הפרופורציות, לעשות זאת רק פעם בשבוע ולבחור את המאכלים הכי פחות מזיקים. 

חזרה לרשימה