ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

איזה לחם הכי בריא לאכול?

לחם הינו מוצר בסיסי על שולחן האוכל הישראלי, אשר משמש כמצרך תזונה בארוחות וביניהן. בעבר, הלחם הגיע במבחר דל מאוד ואחיד אך כיום עם השוק החופשי, התגברות המודעות לתזונה נכונה והיכרות עם מבחר גדול יותר של סוגי לחמים, צרכי הציבור השתנו מהקצה אל הקצה. בימינו ניתן למצוא על מדפי החנויות שלל סוגי לחמים העשויים מסוגים שונים של דגנים וחומרי גלם נוספים, בין אם מדובר בלחם מלא, לחם שיפון, לחם קל, לחם כוסמים, ללא גלוטן ועוד סוגים רבים נוספים. המבחר הגדול מעלה את השאלה לגבי הסוגים שעדיף לצרוך ולאכול, וכיצד ניתן לבחון את ההבדלים בין מיני הלחמים שעל המדף?

לחם מקמח לבן - לא ממש בריא

 

חשוב לדעת כי לחם מקמח לבן נחשב לסוג הכי פחות בריא, בהיותו מבוסס על קמח מעובד מאוד אשר בהליך עיבודו הוא מנופה מהסובין והנבט. עקב כך הלחם הלבן מאבד למעשה את מרבית ערכיו התזונתיים, הן מבחינת סיבים תזונתיים, מינרלים וויטמינים. לכן, בעת אכילת לחם מקמח לבן אנו ניזונים בעיקר מפחמימות, ומעבר לכך הוא גם בעל ערך גליקמי גבוה מאוד שכמעט זהה בערכו לערך הגליקמי של סוכר.

 

עדיף לצרוך לחם מקמח מלא

 

שלא כמו לחם לבן, בלחם מקמח מלא החיטה נטחנת בשלמותה עם הסובין, הנבט והאנדוספרם -  השכבה העיקרית בגרעין שנועדה להזין את הנבט. מרכיבים אלו עשירים בחלבון, מינרלים וויטמינים, נוגדי חמצון, שומנים טובים ובסיבים המשפרים את תפקודה של מערכת העיכול. בנוסף, רכיבי לחם מקמח מלא נחוצים לגוף ולבריאותו בהיותם תורמים להשגת תחושת שובע לאורך זמן. כמו כן, הם מסייעים בשמירה על רמות סוכר נמוכות בדם, ובעל ערך גליקמי הרבה יותר נמוך מאשר לחם לבן. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי על פי הגדרת משרד הבריאות, לחם מלא נדרש להכיל רק 51% של קמח מלא וכל שאר רכיביו יכולים להיות מקמח לבן. עוד יש לשים לב להטעיות פרסומיות של משווקים שונים. כך למשל, ייתכן שלחם המכונה לחם בריאות הוא למעשה רק לחם לבן שצופה בשכבת כרמל שרוף המכונה 150 E. כמו כן, לא כל לחם כהה או כפרי עשוי באמת מקמח מלא, ולכן חשוב לקרוא את רכיביו שעל אריזת המוצר ולוודא כי קמח מלא מופיע ראשון ברשימת המרכיבים. בדיקה זו מומלצת למעשה עבור כל סוג של לחם שאתם רוכשים.

 

סוגים נוספים של לחמים

 

מלבד לחם לבן או מלא, יש בשוק עוד מגוון סוגי לחמים העשויים מקמחים שונים. אחד הנפוצים שבהם הוא לחם מקמח שיפון, שהינו בעל תכונות דומות לאלו של לחם מקמח מלא, בהיותו בעל ערך גליקמי נמוך, שומר על רמה נמוכה של סוכר בדם ומעניק תחושת שובע לאורך זמן. יחד עם זאת, יש לשים לב כי מדובר בלחם מקמח שיפון מלא ולא מעובד, אחרת ערכיו הינם נמוכים בדומה לאלו של לחם לבן. סוג נוסף ומומלץ הינו לחם מחיטה שלמה טרום נבוטה, הנחשב למאוד עשיר במרכיבים  וערכים תזונתיים. עוד יש לציין כי לחם קל, למרות הגדרתו כדיאטטי ודל קלוריות, הינו הרבה יותר אוורירי מלחם מלא ולכן גם הרבה פחות משביע.

 

ההבדל בין שמרים תעשייתיים למחמצת

 

מחמצת שאור עשויה למעשה משמרי בר המצויים באופן טבעי בקליפתם של גרגירי חיטה, ואשר נדרשים לזמן התפחה ארוך בהרבה מאשר שמרים תעשייתיים. יחד עם זאת, יחסית לשמרים תעשייתיים למחמצת יש ערכים גליקמים מאוד נמוכים. בנוסף, זמן התפיחה הארוך של המחמצת  מנטרל חומצות הקיימות בדגנים, ובכך משפר את ספיגתם של סידן, ברזל ואבץ הקיימים בקמח ומועילים לתפקוד מערכת המעי.

 

מרכיבים נוספים בלחם

 

בעת בחינת בריאותו של לחם יש לבדוק גם את המרכיבים השונים הנוספים אליו. כך למשל, לחמים לבנים רבים מוכנים עם שומן טראנס שנועד למצק ולייצב את בצק הלחם, ומעניק לו מרקם עשיר יותר של טעמים. מדובר בשומן צמחי שעבר תהליך הקשיה תעשייתי, הנחשב כלא בריא במיוחד עבור מערכת כלי הדם. בנוסף, גם הוספת מלח בלחם הנובעת מרצון לשפר את טעמו, ובכדי לסייע בהארכת אורך חיי המדף שלו, נחשבת בכמויות גבוהות כלא בריאה בהיותה בעלת השפעה שלילית על מערכת הלב והדם. כמו כן, תעשיית הלחמים משתמשת רבות בחומרים משמרים, בעיקר מסוג E282 ו- E202 שנועדו למנוע התרבות פטריות וחיידקים במוצר. רבים מחשיבים חומרים אלו לגורמי מגרנות וכאבי ראש. מרכיב נוסף ששמים בלחמים הינו סוכר או תחליף מלאכותי שלו, שנועד לשפר את טעם המוצר ולמעשה אינו נחוץ להכנתו. מנגד, יש לציין כי קיימים גם רכיבים בריאים המוספים ללחמים, שהינם עשירים בערכים תזונתיים וחיוניים  לגוף, כדוגמת דוחן, שעורה או שיבולת שועל, קטניות, סובין, זרעי פשתן או שומשום.

 

.

 

 

 

חזרה לרשימה