ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

מנסים לרזות ולא מצליחים?

שיחת שבוע מספר 47

להלן 4 טעויות נפוצות שעלולות להפריע גם בתכנית שלנו:

"להוציא את הפחמימות מהתפריט לחלוטין, להפחית בצריכת הקלוריות ולאכול אך ורק דברים בריאים..." – למה דיאטות רבות מתחילות בקול תרועה רמה וגוועות לאיטן בקול ענות חלושה?

לפניכם הטעויות הנפוצות.

1. להוריד את הפחמימות

אנו נוטים להפחית את אכילת הפחמימות, להוריד לחם, פסטה, תפוח אדמה, אורז. להפסיק עם המתוקים ולהוריד את הסוכר. מדוע זו יכולה להיות בעיה?

הפחמימה שמקורה מן הצומח מהווה מקור אנרגיה לגופינו בקיום החיים ובעת פעילות גופנית. כמו כן הפחמימה מסייעת לנו לתחושות רוגע ע"י הפרשת הורמון הסרוטונין. הפחמימה מסייעת גם לתחושת שובע, בפרט כאשר היא מכילה סיבים תזונתיים.

אם כן, היעדרה מהמזון יכול לגרום לנו לעייפות, עצבנות ותחושות רעב בלתי פוסקות. ההצעה היא למנן את כמות הפחמימה במהלך היום ולהעדיף פחמימה מורכבת עם סיבים תזונתיים דוגמת לחם מלא, אורז מלא, פסטה על פני פחמימה פשוטה דוגמת ריבה, שוקולד ועוגות.

2. להפחית בצריכה הקלורית באופן קיצוני

הפחתה משמעותית בקלוריות היורדת מתחת לסף הנדרש עשויה דווקא לבלום את הירידה במשקל. מכיוון שהגוף לא מקבל את כמות הקלוריות הנדרשת בדומה למצב הרעבה ועלול להיכנס למגננה.

מה כוונתינו? קצב חילוף החומרים יורד ונוצר מהלך של שמירה על מחסני האנרגיה של הגוף או לחילופין שימוש מאוד חסכני במאגרי השומן והגליקוגן וכך במקום לרדת במשקל, אנו עשויים להרגיש "תקועים". מומלץ להתאים את המסגרת הקלורית והתזונתית הנחוצה לגופכם ולמטרת הירידה במשקל. התכנית שלנו, למשל, הינה מאוזנת, מכילה את כל אבות המזון הדרושים לנו, והתפריט (א, ב או ג) מותאם לכל אדם לפי צרכיו.

3. מהיום אוכלים רק דברים בריאים

עם ההקפדה על תזונה נכונה, יש נטייה להפריז בצריכת מזונות שמצטיירים כבריאים. לעתים יש נטייה לצרוך פירות בכמות מופרזת. הפירות אמנם בריאים וחיוניים בתזונתנו. הם ומספקים ויטמינים ומינרלים אך עם זאת הם רבים בסוכרים העשויים להפוך לשומנים בגופנו ולסייע לעלייה במשקל.

ההמלצה לצרוך בין 3 ל-4 מנות פרי ביום. מזונות נוספים שמרבים בצריכתם הינם אגוזים ושקדים שמהווים מקור שומנים חיוני ובריא אך עם זאת הם תורמים קלוריות רבות לכן ההמלצה לאכול חופן של כ- 30 - 20  גרם ביום (בהתאם למכסת מנות השומן בתפריט האישי).

סלט בריאות אף הוא נשמע תמים. הירקות אמנם בעלי ערך קלורי נמוך וערכים תזונתיים טובים. הם מכילים ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים אך הבעיה היא בתוספות. סלט בריאות המוגש עם אבוקדו, טחינה זיתים ושמן זית למעשה מכיל ירקות עם שמן, שמן, שמן ועוד שמן. מומלץ לצרוך ירקות רבים אך יש לשים לב לתוספת ולהחליט על מקור שמן אחד כמו שמן זית או טחינה. בכמות הדרושה לנו.

4. לצרוך ממתיקים מלאכותיים בכמות גדולה

אספרטיים, ציקלמאט K וסכרין הם רק חלק מהממתיקים המלאכותיים שמתוספים למזונות שונים לרוב לאלו שרשום עליהם נטולי סוכר. מה רע אם כך? מצד אחד אנו רוצים להפחית את צריכת המזונות עם הסוכר ומצד שני אנו רוצים להרגיש את הטעם המתוק אשר מספקים לנו הממתיקים המלאכותיים וכל זאת מבלי להוסיף כל ערך קלורי.

העניין הוא שממתיקים מלאכותיים הם סוג של הונאה. הגוף מחכה לקליטת המתוק, מתכונן, בונה שערים לכניסת המתוק לתוך התאים אך בפועל שום מתוק לא נכנס. הגוף בסופו של דבר עשוי לשדר צורך רב למתוק דבר שעלול להסתיים באכילה מוגברת של מתוקים להרגעת תחושת הקרייבינג.

עדויות נוספות של תופעות לוואי מגיעות מפי אנשים שצורכים ממתיקים דוגמת כאבי ראש, נפיחויות וגזים. עם הפסקת צריכת הממתיקים המצויים במשקאות, בעוגות, עוגיות ועוד, פוסקות תופעות הלוואי לרוב.

=> האם מותר לצרוך ממתיקים? כן. אך עדיף את הטבעיים כגון סטיויוה ובכמות מדודה...

לסיכום, יש לאזן את הצריכה הקלורית ולגוון את מקורות המזון השונים. רצוי לשלב פעילות גופנית ולא ליצור שינוי דרסטי בתזונה שעשוי לפגוע בתפקוד הגוף. בהצלחה.

מחפשים גיוון לכריך?

בשבוע הבא מסתיים החופש הגדול, התלמידים חוזרים ללימודים, וכולנו שבים לשגרה...

עבורנו זו הזדמנות נפלאה לדבר על ממרחים בכריך, להלן 2 מתכונים באדיבות סיון המנחה. בכל מתכון יוצאת כמות גדולה, החישוב למנה זניח ביותר. אוכלים כתוספת לתפריט היומי.

ממרח סלסה:

2  עגבניות

2  פלפלים אדומים

1  בצל

3  שיני שום

חופן עלי בזיליקום 

 1 כפית מלח

1  כפית פפריקה אדומה

מעט פלפל

מערבבים הכל במעבד מזון וזה מוכן...

נהדר למריחה בכריך ועל פריכיות וקרקרים למיניהם

ממרח פסטו:

חופן גדול של פטרוזיליה 

חופן גדול של כוסברה

6-7  עלי בזיליקום

2  שיני שום

1  בצל

1  כפית מלח

מעט פלפל

3 כפיות שמן זית

מערבבים הכל במעבד מזון וזה מוכן!!!

 

חזרה לרשימה