ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

הרבו לשתות בדיאטה, אך מה תשתו?

לא מעטים הם האנשים שמקדישים מזמנם ומכספם על מנת להצטייד וליהנות ממקורות המים הטובים והבריאים ביותר. ואולם, לפני שאתם ממהרים לרכוש מיכלי מים מינרלים או מסננים לטיהור, חשוב שתדעו שיש המטילים ספק באיכותם של מים הנחשבים לכאורה בריאים. מאידך, לא בטוח ששתיית מי ברז איננה אופציה שראוי לבחון מחדש.

 

איזה מים בריא לנו לשתות?

על מנת לסייע לכם בבחירת מי השתייה מובאת לפני סקירה של מקורות המים השונים על תכונותיהם, יתרונותיהם וחסרונותיהם.

מטהרי מים – עומדים בתקנים 

למעשה, מטהרי מים הינו מונח כולל לקשת רחבה של מוצרים. על הרשימה הארוכה נמנים בין היתר מסננים בכדים, מתקני טיהור המותקנים בברז המטבח, מתקנים המטהרים את המים בעזרת פחם שמרחיק שאריות כלור, מתכות כבדות וטעמי לוואי, וכן מטהרי מים באמצעות אוסמוזה הפוכה.  היתרון המרכזי והמוסכם של מתקנים אלו הוא היותם נדרשים לעמוד בתקנים מחמירים של משרד הבריאות, וזאת מבחינת איכות המים, אמינות אספקתם, בטיחות המתקן ויעילותו.  

חסרונות המטהרים

חשוב לדעת כי תכונותיהם ויתרונותיהם של מתקני המים השונים עודם שנויים במחלוקת בין חוקרים. כך לדוגמא, יש הטוענים כי טיהור באמצעות אוסמוזה הפוכה מפחית את כמות המינרלים הטבעיים שהמים מכילים. בנוסף, יעילות מתקני הטיהור תלויה רבות בתחזוקה שוטפת ותקינה, ובהחלפה בזמן של מסננים בהתאם להוראות היצרן ודרישות התקן. בלי הקפדה על תחזוקה תקינה מטהרי המים לא רק שאינם מועילים, אלא גם עלולים להפוך למצע נוח להתרבות של חיידקיים המזהמים את מי השתייה. מעבר לכך, בשל ריבוי הגורמים העוסקים כיום בתחום, חשוב לוודא כי אכן מתקן הטיהור נושא תו תקן של מכון התקנים הישראלי. 

טוב לשתות מים מינרלים

בקבוקי מים מינרלים מקומיים או מיובאים נדרשים לעמוד בפיקוח מחמיר של משרד הבריאות ורשויות המים. מדובר במים איכותיים שמקורם בנביעות תת קרקעיות נקיות מזיהום, הנשאבים  ונארזים ללא מגע יד אדם. בנוסף, שלא כמו מי ברז הם אינם עוברים תהליכי חיטוי אלא רק הליכי סינון. מעבר לכך, מים מינרלים כשמם כן הם - יש בהם כמות גבוהה של מינרלים אף שלא כל מינרל טוב לצרוך בכמות גדולה. באופן כללי, מומלץ לרכוש מים מינרלים המכילים שיעור גבוה של מגנזיום ונמוך של נתרן וסידן. 

ומה הבעיה במים מינרלים? 

בתור התחלה, חשוב לציין כי לא כל מים המסופקים בבקבוק הם מינרלים, ויש ביניהם גם מי ברז מסוננים המספקים למעשה מוצר דומה לזה של מטהרי המים. כמו כן, מדובר במוצרים לא זולים  הדורשים שטח אחסון ונחשבים על ידי רבים כבלתי אקולוגיים, לאור השימוש במיכלים העשויים מפלסטיק שמהווים גורם מרכזי לזיהום הסביבה. בנוסף, לא קיימת בחוק תקינה לגבי כמות המינרלים שהופכים מים למינרלים, ולכן ייתכנו מצבים בהם משווקים מוצרי מים מינרלים שלמעשה דלים במינרלים. כך לדוגמא, במוצרים רבים יש כמות נמוכה יחסית של יודיד הנחוץ לפעילותה של בלוטת התריס, ומצוי בשפע במי ברז. יתרה מכך, מים מינרלים בבקבוקים ומיכלים יכולים לעמוד אילו שנתיים על המדף, ומכאן שרמת טריותם לעומת מי הברז מוטלת בספק. בהקשר זה, נמצא כי מיכלי ובקבוקי פלסטיק שמשמשים ככלי קיבול למים מינרלים עלולים לפלוט חומרים סינטטיים, הפועלים ומתנהגים כמו אסטרוגן המוכר כהורמון מין נשי. חומרים אלו עלולים לשבש פעילות הורמונאלית בקרב נשים ולגרום בין היתר לבגרות מינית מוקדמת ולהגדלת הסיכון לסרטן השד. בנוסף, הם משפיעים על התפתחותם של עוברים במהלך הריון.

למה כדאי לשתות מי ברז 

על פי מחקרים שנערכו בתחום, מי השתייה בישראל נחשבים לטובים בעולם מבחינת איכותם וכמות המינרלים שהם מכילים, שלעיתים קרובות אינה יורדת מזו של מים מינרלים. כמו כן, לאחרונה הופסקה הוספת הפלואוריד למי השתייה בישראל, שבעיני רבים נחשבה כבעייתית. המים מסופקים מיותר מאלף מקורות שונים, ביניהם קידוחי מי תהום, נביעות, הכינרת ונחלים, ולאחרונה גם מי ים מותפלים. בתוך כך, הם עוברים מטעמו של משרד הבריאות תהליכי פיקוח וניטור קפדניים, הכוללים את ניקיונם מחומרים כימיים וממיקרו-אורגניזמים, וכן במבדקי חזות וטעם. מעבר לכך, שתיית מי ברז חוסכת כמובן הרבה מאוד כסף לצרכנים, עקב העלויות הנמוכות בהשוואה לאופציות אחרות.בשוק. 

הבעיות של מי ברז 

מי הברז עוברים אומנם בדיקות קפדניות, אך הן אינן כוללות את הצנרת הביתית שעלולה לסבול מזיהום מקומי. האחריות על תחזוקתה ותקינותה מוטלת על כתפי בעלי הבתים, ולא על כתפי הרשויות. מדובר בזיהומים כדוגמת מתכות כבדות וחומרי הדברה ודישון, ובנוסף ייתכן מצב בו לא מאותר ומזוהה בזמן זיהום במערכות מי השתייה, שעלול לפגוע בפלחי אוכלוסיה נרחבים. יחד עם זאת, אלו הן חריגות נדירות ביותר העומדות על 0.4% בממוצע שנתי, שרובן  מאותרות ומטופלות בזמן. לבסוף, יש לציין כי נושא הפלרת מי הברז שוב עומד על הפרק.

אז איזה מים עדיף לשתות? 

בשורה התחתונה, אין בעיה בצריכת מי ברז המהווים מקור זמין וזול, הנחשב לבריא ומזין. מאידך, למי שבכל זאת מעוניין לשפר את איכות מי השתייה שלו מומלץ לבחון היטב את טיב המוצר מבחינת איכותו, מרכיביו, יתרונותיו וחסרונותיו. בכל מקרה ובכל סוג מקור מים בו תבחרו, חשוב שתקפידו על צריכת מים מספקת בהתאם למצבכם הבריאותי ולאורחות חייכם.

חזרה לרשימה