ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

תוספי תזונה - מהם ומי צריך אותם בדיאטה?

תוספי תזונה – על מה ולמה?

תוספי תזונה הינם חומרים הנצרכים בנוסף לתזונה הרגילה, ומכילים רכיבים כמו מינראלים, ויטמינים וחומצות אמינו (= אבני יסוד של חלבונים). מטרתם הראויה והחשובה היא לספק לנו את אותם רכיבים שמסיבות שונות אינם ניתנים להשגה בכמות מספקת בחיי היומיום. ואולם, ראוי לזכור כי מדובר בתעשייה עולמית ענפה המגלגלת מיליארדי דולרים בשנה ומשקיעה סכומים בלתי מבוטלים בפרסום ושיווק. יתר על כן, לעיתים קרובות לא נערכים מחקרים מספקים אודות יעילותם של התוספים, או שתוצאותיהם אינן מובהקות ושנויות במחלוקת. לכן, רצוי להדגיש תחילה כי הם אינם מחליפים תזונה מאוזנת ובריאה אלא רק מתווספים אליה, ומעבר לכך ראוי להכיר את יתרונותיהם, חסרונותיהם והמחלוקות לגביהם.

מספר דוגמאות לתוספי תזונה נפוצים

בשוק קיימים לא מעט תוספי תזונה מסוגים שונים כגון מולטי וויטמינים, ספירולינה, טבליות שום, אומגה 3 ואכינצאה. לפניכם סקירה של שלושה תוספים נפוצים:

·         תוספי ג'ינסנג – זוהי דוגמא מצוינת לצמח נפוץ מאוד בתוספי תזונה, אך קיימת אי בהירות לגבי פעולת מרכיביו ותרומתו לבריאות. במחקרים שנערכו נמצאו קשרים בין צריכת ג'ינסנג ובין ירידה בשיעור מקרי הסרטן, הורדת רמת הסוכר אצל סוכרתיים, ובהטבת התחושה הנפשית במקרי דכדוך, עייפות ועד דיכאון קל. יחד עם זאת, התוצאות אינן מובהקות ברמה מספקת ויש צורך בעריכת מחקרים נוספים לאישושן או להפרכתן.

·         תוספי ג'ינקו בילובה – גם זו דוגמא לצמח בעל שימושים רבים, שלגביו מחקרים מצאו שיפור מסוים במקרים של בעיות קוגניטיביות במחלות דמנטיות. יחד עם זאת, הוא ניטל עבור מגוון רחב של בעיות אחרות כגון אסתמה, ורטיגו, ניוון של הרשתית, צליעה ומחלות בכלי הדם ההיקפיים. עוד יש לציין כי קיימות תופעות לוואי קלות הקשורות בנטילת התוסף כמו שלשול וכאב ראש, אך במיוחד יש להיזהר אם נוטלים גם תרופות לדילול דם ואנטי דלקתיות.

·         תוספי שום – למרות שהשום נחקר לאורך השנים בצורה רצינית, לא נמצאו הוכחות חד משמעיות ליעילותו. מאידך, מדובר בצמח נפוץ מאוד ברפואה המסורתית, ונהוג להשתמש בו לצורך הפחתת רמות כולסטרול ולחץ דם, ולטיפול בזיהומים.

ומה עם מולטי ויטמינים?

מולטי ויטמינים הינה הגדרה לתוספי תזונה המכילים לפחות שלושה מינראלים וויטמינים, ללא תרופות, הורמונים או צמחי מרפא. בעשורים האחרונים חלה עלייה מהותית בצריכת תוספים אלו, ככל הנראה עקב התגברות המודעות הכללית לבריאות, וכן עקב אורח החיים הלחוץ בעולם המערבי. מחקרים שנעשו בתחום מצאו כי נטילה של מולטי ויטמינים אכן מגדילה בצורה מובהקת את ההגעה לצריכת המיקרונוטריאנטים המומלצת על ידי ארגוני הבריאות, ומאידך גם מעלה את הסיכון לצריכה עודפת. הדבר תלוי בין היתר בהרכב הספציפי של התוסף, בגיל הצרכן ומצבו הבריאותי, וכן ביכולת הספיגה האישית של כל אדם. לכן, לפני שמתחילים ליטול מולטי ויטמינים חשוב להתייעץ עם דיאטן/ית קליני/ת על מנת להתאים את המינון הבטוח לשימוש. מעבר לכך, יש לזכור כי הם תורמים בעיקר במקרים של חסרים תזונתיים מהותיים, כמו בקשישים, להבדיל מחסר של מרכיב תזונתי אחד.

תרומה נוספת של מולטי ויטמינים

בדומה לתוספי התזונה שתוארו לעיל, קיימות פרשנויות שונות לגבי מחקרים שנערכו על מולטי ויטמינים, ועל תרומתם להתמודדות עם תחלואות. בכל הקשור להתמודדות ומניעת סרטן ניתן לומר באופן גס כי ישנה תועלת לנטילת התוספים, לעומת סיכונים נמוכים יחסית. נביא כדוגמא שני מחקרים שמצאו ירידה בתחלואה, היארעות ותמותה מסרטן, בעיקר בקיבה ובוושט, כאשר התוספים כללו סלניום, בטא קרוטן וויטמין E. מאידך, קיימות עדויות סותרות לגבי יעילותם בהתמודדות עם מחלות כלי דם ולב, כאשר חלק מהמחקרים מדווחים על חוסר השפעה, אחרים על ירידה באירועי לב, ונוספים אפילו על הגברת הסיכון. מעבר לכך, קיימת בעיה להסיק על קשר ישיר בין התוספים עצמם למניעת מחלות אלו, מאחר שאנשים הנוטלים אותם ממילא משתייכים לאוכלוסיות מבוססות יותר ונוטים לשמור על בריאות גופנית.

ובדיאטת הרזייה?

נהוג לחשוב כי מי שאוכל לפחות 1200 קלוריות ביום מקבל את כל רכיבי התזונה להם הוא זקוק. זאת כמובן בתנאי שאוכלים מכל קבוצות המזון בכמות הראויה. במידה ויש חשש שמא לא צורכים את כל אבות המזון ורכיבי התזונה כנדרש, מומלץ להיוועץ עם דיאטן/ית קליני/ת. מחסור נפוץ מאד בדיאטות רזון הינו מחסור בסידן. מינרל שקשה להגיע לקצובה היומית המומלצת. מומלץ להיוועץ האם ליטול תוסף סידן או לא.

לסיכום

תוספי התזונה מצויים בהמוניהם על המדפים ואינם נדרשים למרשם רופא, מה שמפתה אל הדרך הקלה לשמירה על בריאותנו. במקרים מסוימים הם אכן עשויים להביא תועלת, אך אין לראות בהם תחליף לתזונה נכונה. כמו כן, על מנת ליהנות מצריכה בריאה ובטוחה של התוסף מומלץ להתייעץ עם בעלי מקצוע ולהתאימם באופן ספציפי למצבכם הנוכחי.

 

חזרה לרשימה