ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

לא ישנים ומשמינים?

רבים מקרב הסובלים מהשמנת יתר מדווחים גם על בעיות שינה, וזאת מאחר שמדובר בגורמים בעלי השפעה הדדית. כלומר, אחד התסמינים של חסך שינה כרוני הינו השמנת יתר, ומאידך השמנת יתר היא אחד מגורמי הסיכון למחלת שינה נפוצה המכונה "הפרעת נשימה חסימתית בשינה" ( OSA- Obstructive sleep apnea). על מנת לפתור את משל הביצה והתרנגולת במקרה זה, יש לטפל באופן ישיר בבעיית השינה ולספק בו זמנית גם מענה לבעיות ההשמנה.

הקשר שבין בעיות שינה להשמנת יתר

גורמים עיקריים לחסך כרוני בשעות שינה   

מיעוט שעות שינה, המכונה בשפה המקצועית "חסך שעות שינה כרוני חלקי", הינו תופעה רווחת  בחברה של ימינו. זאת, עקב המצאת החשמל שמאפשרת לישון בשעות מאוחרות, ובשל אורחות החיים של העידן הנוכחי. לדוגמא, אם לפני מאה שנים בני אדם ישנו מעל ל- 9 שעות ביום, הרי שבשנות ה- 60 ממוצע השינה של אדם מערבי עמד על יותר מ- 8 שעות, ובשנות האלפיים האדם הממוצע ישן פחות מ- 7 שעות. מעבר לכך, נמצא שחסך כרוני בשעות שינה יכול לנבוע גם מסיבות פסיכולוגיות ומבעיות פיזיות שונות, כמו תסמונת נשימה חסימתית בשינה, כאבים כרוניים או תנועה מחזורית של הרגליים במהלך השינה. 

בעיות השמנה ואחרות הקשורות למחסור כרוני בשינה 

בעשורים האחרונים השמנת יתר הוכרה כמחלה נפוצה וקשה, ממנה סובלים אנשים רבים במדינות מערביות. מדובר בתופעה הקשורה בעיקר בגורמים התנהגותיים וסביבתיים, הכוללים צריכה עודפת של מזון עשיר בקלוריות לעומת חוסר בפעילות גופנית, אך גם קיצור השינה לפחות מ- 7 שעות. למעשה, מחקרים גילו שככל שמדד מסת הגוף (BMI) עולה, כך מתקצרות שעות השינה הממוצעות.  הממצאים התגלו כנכונים גם בכל הקשור להשמנת יתר של ילדים, וכן בקרב קבוצות באוכלוסיה הסובלות מחוסר שינה כמו עובדי משמרות או סטודנטים. חשוב לציין כי מלבד בעיות השמנה, חסך כרוני בשינה עלול לגרום למגוון בעיות רפואיות ובריאותיות. בין היתר הוא מעלה את הסיכון למחלות לב, פוגע בתפקודה של המערכת החיסונית, עלול לגרום לסוכרת, משפיע על מצב הרוח והיכולות הקוגניטיביות, ומפחית את המוטיבציה הכללית.  

מה הקשר בין השמנת יתר ומחסור בשעות שינה?

לאורך השנים נערכו מחקרים מבוקרים, בהם נבחנו ההשלכות של מחסור בשינה בנבדקים שצרכו קלוריות וביצעו פעילות גופנית. תוצאותיהם הצביעו על עליה משמעותית בהורמון התיאבון, המכונה גרלין, לעומת ירידה משמעות בהורמון השובע, המוכנה לפטין. בתוך כך, הנבדקים דיווחו על תחושת רעב ועל רצון גובר לצרוך מזונות עשירים בשומן ובפחמימות, במטרה לספק לגוף העייף אנרגיה זמינה וגבוהה. מצב לא מאוזן זה נוצר בשל הקישור שעושים מנגנוני המוח עם מצב העירות והמודעות החושית, לבין הצורך בהשגת מזון.

עודף משקל ותסמונת נשימה חסימתית בשינה

כאמור, גם עודף משקל עלול להוביל לבעיות שינה, ומהווה גורם סיכון מרכזי לתסמונת נשימה חסימתית בשינה. מדובר במצב בו קירות הלוע והחיך צונחים במהלך השינה וגורמים לחסימה של שאיפת ונשיפת האוויר, ועל מנת לפתוח את החסימה נוצר צורך במאמץ יתר של בית החזה ושרירי  הסרעפת. השמנת יתר מעלה את הסיכון לבעיה זו בשל שכבת שומן שעוטפת את הרקמה הצווארית, מכבידה על העור וגורמת לצניחת החיך. תופעה זו מובילה לנחירות רמות וליקיצות, לרוב בלתי מודעות, היכולות להתרחש עשרות ואף מאות פעמים בלילה. 

טיפול בבעיות שינה מסייע גם בהפחתת המשקל 

על מנת לטפל בבעיות שינה והשמנה הקשורות זו בזו יש לטפל תחילה בבעיית החסך בשינה. ראשית יש לאבחן האם יש בעיה ומהי. עושים זאת במעבדת שינה. במידה אכן מתרחש דום נשימה במהלך השינה פותרים זאת באמצעות מכשיר CPAP ((Continuous Positive Air Pressure המהווה אמצעי מקובל לטיפול בסובלים מהפרעת שינה חסימתית. מדובר במכשיר המורכב על גבי האף, מסייע בפתיחת החסימה של דרכי הנשימה וכך מאפשר נשימה מוסדרת, מונע יקיצת לילות וירידה ברמת החמצן בדם.   טיפולים אלו יסייעו בפתירת בעיית השינה, וכפועל יוצא מכך גם בקשיים שהחסך גורם לניסיונות הירידה במשקל. 

הקשר שבין מועדי אכילה, השמנת יתר ובעיות שינה

קשר נוסף שבין השמנת יתר ובעיות שינה טמון במועדי האכילה, ובנטייה לאכילה לא מסודרת, עקבית או מאוזנת. נמצא כי למועדי אכילה נכונים יש השפעה ישירה על מידת הערות והשינה של בני אדם, באופן הדומה לתגובת הגוף למצבי לחץ. בעיקרון, יש לצרוך את הארוחות העיקריות בשעות הבוקר והצהריים, ובשעות הערב להסתפק במעט מזונות קלים לעיכול.

לסיכום 

לאיכות השינה יש קשר ישיר למשקלו של אדם: ככל שהוא נוטה לעודף משקל כך גדלים סיכוייו לסבול מבעיות שינה, וככל שהוא סובל מבעיות שינה כך גדל הסיכוי לעלייה במשקל. הטיפול בתופעות אלו דורש אבחון והתערבות מקצועית לפתרון בעיית השינה, ומצד שני גם התייחסות ישירה לבעיית ההשמנה דרך צריכת מזון בריא באופן מסודר ובשעות מתאימות. לבסוף, חשוב לציין כי גם פעילות גופנית סדירה תורמת לשני ההיבטים - הן להסדרת השינה והן להפחתה במשקל.

 

 

 

חזרה לרשימה