ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

תזונה, דיכאון ודלקת - מה הקשר?

הדיאטה שאתם אוכלים יכולה לעורר תהליכים דלקתיים בגופכם, תהליכים העלולים לגרום להשמנה, סכרת וגידולים סרטניים. מה לאכול? ממה להמנע? - הכל במאמר שלפניכם

המנגנון הדלקתי הוא מנגנון חיוני ביותר בגופנו. הוא מגן עלינו בעת פציעה והרס רקמות ובעת פלישת מזהם לגוף כוירוס או חיידק. התגובה הדלקתית במצבים אלה הינה אקוטית ונמשכת זמן קצר עד שמסיימת את תפקידה בתהליך הריפוי. במקרים מסוימים, עלולה התגובה הדלקתית שלא לחלוף ולהיהפך לכרונית ואז יתרונה הופך לחסרונה. המשכיותה של התגובה הדלקתית לא רק שאינה מסייעת יותר לריפוי, אלא מחמירה את הרס הרקמות (דלקת פרקים, למשל).

למידה בה מווסת התהליך הדלקתי יש, אם כן, משמעות גדולה. וכמו שתאונות לא קורות אלא נגרמות, כך גם המשכיותו של התהליך הדלקתי. משמעות הדבר היא, שהקרקע עליה מתפתחת הדלקת, מושפעת במידה רבה מההתנהגות שלנו; ממה שאנחנו אוכלים, ממצב הרוח שלנו, מאיכות האוויר שאנו נושמים ומהמידה בה אנחנו פעילים. לכל אלה יש השפעה על מדדי הדלקת בגוף שלנו ולכן גם על עוצמתה והמשכה.

דיאטה מעודדת דלקת היא תזונה היוצרת בגופינו חומרים מעודדי דלקת. תזונה כזו תהיה עשירה במזונות מעובדים, שומן רווי מהחי, שומן צמחי מוקשה (טראנס) וסוכרים פשוטים ותהיה ענייה בפירות ובירקות מכילי חומרים נוגדי חמצון, בשומן מסוג אומגה 3 ובסיבים תזונתיים.

נוגדי חמצון נמצאו במחקרים כמעכבים הפרשת חומרים דלקתיים מסוימים, במיוחד אלה הנמצאים בפירות ובירקות בעלי הצבעים צהוב, סגול, אדום, כתום. מזון מעובד כקמח לבן, סוכר לבן ודגנים מעובדים כאורז לבן עניים בויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים ולכן תורמים למצב הדלקתי. מזונות אלה בעלי אינדקס גליקמי גבוה, כלומר, מעלים את רמת הסוכר בדם במהירות. בנוסף מעלים מזונות אלה את רמתם של גורמי גדילה מסוימים שנמצאו קשורים להשמנה, החמרת סכרת, לחץ דם, עמידות לאינסולין ולהיווצרות גידולים סרטניים.

גם ליחס שבין השמנים שאנו צורכים במזון יש השפעה על מדדים דלקתיים. כך למשל, רוב השומן שאנו צורכים בתזונה המערבית הוא מסוג אומגה 6. שומן זה נמצא בבשר, ביצים, שמן סויה ועוד. מיעוט השומן שאנו צורכים הוא מסוג אומגה 3, שומן הנמצא בדגים כגון סלמון וטונה, זרעי פשתן, אגוזים ועוד. לשני סוגי השמנים השפעה הפוכה על מצב הדלקת. בעוד שומן מסוג אומגה 6 מעלה הפרשת גורמים מעודדי דלקת, הרי ששומן מסוג אומגה 3 מפחית אותם.

2 סוגי השומנים חיוניים לחיינו, אלא שהיחס ביניהם הוא הקובע את משך ועוצמת התהליך הדלקתי. היחס הקיים בתזונה המערבית בין אומגה 3 לאומגה 6 הוא 6:3, בעוד היחס המומלץ הוא 3:1.

מחקרים רבים מראים קשר בין רמת אומגה 3 נמוכה ודיכאון, למרות שתוספת אומגה 3 במצבים אלה לא הוכחה באופן חד משמעי כיעילה. ובלי קשר, מצבים של חוסר בשינה, דיכאון וסטרס נמצאו גם הם מגבירים מצב דלקת בגוף עקב הגברת הפרשת חומרים פרו-דלקתיים. כולנו יודעים, שבמצבים כאלה הנטייה לחלות במחלות זיהומיות כשפעת עולה, אלא שהתגובה הדלקתית למחלות אלה מופרעת בשל המצב הנפשי, מה שמעכב את ריפוין.

ההוכחות המדעיות לקשר שבין האוכל אותו אנו אוכלים, מצבינו הנפשי ומצב הדלקת בגוף שלנו קיימות. כמוהם זמינים גם המזונות הבריאים לנו והדרכים לטיפול והקלה על מצבינו הנפשי. כל שנשאר לנו זה רק ליישם, ובכל זאת, רובינו בוחרים להתעלם מהמידע והאפשרויות הקיימות.

מה דעתכם על זה?

למה זה קורה לנו?

חזרה לרשימה