ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

מה יהיה עם כל השמן הזה?

בכל זאת חנוכה. וכמה שלא ננסה להתעלם, החג הזה מציף אותנו בשמן כנגד כל הסיכויים. אז אם אי אפשר להלחם בו, לפחות נתיידד איתו. אחרי ככלות הכל, אולי אי אפשר איתו, אבל ללא ספק אי אפשר בלעדיו.

חשיבות השמן בגוף האדם

• השמן הוא המקור המרכזי לאנרגיה במזון והשומן מהווה את מאגר האנרגיה העיקרי  בגוף. גרם אחד של שומן מכיל 9 קלוריות לעומת 4 קלוריות בלבד בפחמימות או בחלבון. בעת הצורך הגוף הופך את השומן לפחמימות המשמשות מקור אנרגיה זמין.

• רקמות השומן מרפדות ומגינות על האיברים הפנימיים מחבלות.

• מחסור בשומנים בגוף גורם לעיכוב בתהליך הגדילה והתפתחות המוח.

• השומן מסייע לחילוף החומרים בתאים המתבצע דרך קרומים חצי חדירים העוטפים את תאי הגוף. תאים אלו עשירים בחומצות שומן נחוצות.

• השומנים מועברים לתאי הרקמות באמצעות הדם. יכולת השומן לנוע בדם מותנית בין השאר בנוכחות שומנים מיוחדים, כגון לציטין, העשיר בחומצות שומן נחוצות. מחסור של שומנים אלו בגוף גורם להאטת תנועת השומנים בדם ומביא לשקיעתם בעורקים. הצטברות השומנים בדפנות כלי הדם גורמת למחלות כמו: טרשת העורקים, אוטם שריר הלב ושבץ.

• שמנים משתתפים בעקיפין גם בויסות והסדרת מערכות שונות, אחת מקבוצות החומרים הנלווים לחומצות השומן היא קבוצת ההורמונים הפרוסטגלנדינים. קבוצה זו אחראית לויסות פעילות הבלוטות האחראיות להסדרת לחץ דם, זירוז לידה וכו'.

הרכב השמן הצמחי

בשמנים צמחיים קיימים שלושה מרכיבים תזונתיים עיקריים: חומצות שומן, לציטין וויטמינים.

חומצות שומן

מבחינים בין חומצות שומן רוויות לחומצות שומן לא - רוויות (זאת על פי אופיין הכימי של חומצות השומן ). חומצות השומן הלא רוויות נחלקות לשתי קבוצות: חד לא רוויות ורב לא רוויות. רוב חומצות השמן מיוצרות בגוף ורק כמה מהן חיוניות לאדם, כלומר יש לקבלן מבחוץ ובלעדיהן אין קיום.

גוף האדם מסוגל לייצר חומצה רוויה וחומצה חד בלתי רוויה משמנים או מפחמימות (לדוגמא מסוכר או מעמילן). את חומצות השומן הרב בלתי רוויות הגוף אינו מסוגל לייצר ולכן הכרחי לקבל אותן ממקור חיצוני - דיאטה. חומצות שומן אלו מכונות חומצות שומן חיוניות. למצבי חסר בחומצות שומן חיוניות יש השלכות נרחבות והן מתבטאות בפגיעה בגדילה, בהתייבשות העור, בגרד (אקזמה), בשינויים בקרומי התאים ובדפנות כלי הדם , בשינויים במערכת קרישת הדם, בירידה ביכולת התכווצות של שריר הלב, בירידה בפוריות, באי תקינות כלייתית ובירידה בתפקוד מערכת החיסון.

כיום,  דיאטניות ממליצות על צריכת שומנים כללית של 20-30% מצריכת האנרגיה היומית, לפי החלוקה הזו:

שומנים המכילים חומצות שומן רוויות -  פחות משליש (או פחות מ 7-10% מכלל צריכת האנרגיה היומית)

שומנים המכילים חומצות שומן חד לא רוויות -  מעט מעל שליש

שומנים המכילים חומצות שומן רב לא רוויות -  עד כשליש

לציטין

הלציטין חשוב לגוף האדם כחומר היוצר תחליב (אמולסיפייר) בעזרתו ניתן להמיס שומנים ולהעבירם לסביבה מימית (דם, לימפה). לציטין קיים בעיקר בחלמון ביצה ובסויה.

ויטמינים מסיסים בשומן

ויטמין A - מחסור בויטמין זה עלול לגרום אצל ילדים לעיכוב גדילה. כמו כן, עלול לגרום לעיוורון לילה כתוצאה מפגיעה בקרנית העין.

ויטמין D - משפיע על קליטת הסידן בגוף ועל חוזק העצמות.

ויטמין K - חיוני לקרישת דם.

ויטמין E - מונע חימצון יתר של שומנים בכל התאים בגוף וכך משפיע בעקיפין על אורך החיים של תאים ומערכות הגוף. לכן הוא גם נקרא "ויטמין מונע הזדקנות".

להלן נתונים על שמנים שונים

שמן צמחי% חומצות שומן רוויות  % חומצות שומן חד בלתי רוויות % חומצות שומן רב בלתי רוויות
סויה152461
חמניות122563
חריע81874
תירס113257
זית12808
כותנה262252
קוקוס9073
קנולה106030
שומשום144244
דקלים504010
בוטנים205030

חזרה לרשימה