ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

הילד כל כך השמין, הוא צריך דיאטה?

על הגורמים להשמנת ילדים, מצב התופעה בעולם ודרכי ההתמודדות לצורך טיפול ומניעה

אם גם הילד שלכם חזר מבית הספר עם פתק מהאחות ובו נמדד עודף משקל והפניה אל דיאטנית, הרי שאתם בחברה טובה. השמנת יתר בקרב ילדים ובני נוער היא תופעה הנמצאת במגמת עלייה בשנים האחרונות. כ 20% מהילדים סובלים מעודף משקל, מתוכם כ 30% סובלים מהשמנה יתר. ברוב המקרים, השמנת יתר נובעת ממרכיבים גנטיים, התנהגותיים וסביבתיים. העלייה המהירה בשכיחות השמנת יתר מצביעה על החשיבות הרבה של הגורמים הסביבתיים.

בידנו, ההורים ובני הנוער, היכולת למנוע את ההשפעה של אותם גורמים סביבתיים ואת ההשמנה, על ידי הקניית הרגלי תזונה נכונה ובריאה לאורך כל החיים.

מסקרים שנערכו בארה"ב נמצא ששכיחות השמנת יתר בילדים ומתבגרים עלתה בהתמדה במשך 40 השנים האחרונות.

מגמה דומה נצפתה בארצות אחרות בעולם המערבי ואף במדינות מתפתחות כגון תאילנד. הסיבה למגמת העלייה במשקל הגוף אינה ברורה לחלוטין. הנתונים שנאספו בסקרים אינם מצביעים באופן חד משמעי על עלייה בצריכה הקלורית בילדים ובמתבגרים צעירים. אחוז הקלוריות משומן בדיאטה ממשיך לרדת מאז שנות השישים. למרות שאין בנמצא נתונים המוכיחים זאת, נראה שסגנון החיים כיום כרוך בפעילות גופנית פחותה בהשוואה לעבר.

ילדים מבלים כיום שעות רבות יותר בישיבה מול הטלוויזיה והמחשב. כיוון שמגמת העלייה בשכיחות השמנת יתר משותפת לילדים ומבוגרים, ניתן לחשוב שקיים גורם סיבתי משותף, או אולי סגנון חיים המוכתב על ידי ההורים ומשפיע גם על משקל הילדים.

 בגיל הילדות והנעורים עיקר סיבוכי השמנת יתר הנם בתחום החברתי: ילדים שמנים חשופים להפליה בגיל צעיר. ילדים בני 6-10 מקשרים השמנה עם קווי אופי שליליים כגון, עצלנות ורשלנות, וילדים בני 10-11 מעדיפים ילדים בעלי נכויות שונות על פני ילדים שמנים כחברים למשחק.

במעקב אחר מתבגרות שסבלו מהשמנת יתר הוכח כי ההשמנה הפריעה בקבלה למקומות עבודה והייתה קשורה לקבלה בקולג'ים פחות יוקרתיים ולמעמד חברתי נמוך יותר.

בנוסף, השמנת יתר בגיל הילדות מהווה גורם סיכון משמעותי להשמנת יתר, על כל סיבוכיה, בבגרות. 30-70% מהילדים והמתבגרים השמנים יהפכו למבוגרים שמנים.

הסיכון שהשמנת יתר תימשך בבגרות עולה כאשר ההשמנה מופיעה בגיל הנעורים (בהשוואה לילדות המוקדמת), ככל שהיא חמורה יותר וכאשר קיימת השמנת יתר אצל ההורים.

הסיבות להשמנת יתר בילדים

ברוב המקרים, השמנת יתר הנה מחלה רבת גורמים עם מרכיבים גנטיים, התנהגותיים וסביבתיים. רק ב-5% מהמקרים הסיבות הן הפרעות הורמונאליות. העלייה המהירה בשכיחות השמנת יתר בעשורים האחרונים מצביעה על החשיבות הרבה של גורמים סביבתיים. ברוב המכריע של בני אדם הסובלים מהשמנת יתר, ההשמנה היא ככל הנראה תוצאה של אינטראקציה בין גורמים גנטיים וסביבתיים הגורמת למאזן אנרגיה חיובי (צריכת קלוריות גדולה מהוצאת הקלוריות) וכתוצאה מכך אגירת שומן. כלומר, הגנים הרלוונטיים (המעורבים במנגנון ויסות משקל הגוף בבני אדם) מביאים להופעת השמנת יתר רק כאשר קיימים תנאים סביבתיים מסוימים. נשאים של גנים אלה יהיו רזים בסביבה בה כמות המזון מוגבלת או בסביבה הדורשת פעילות גופנית רבה, בעוד שגם אנשים שאינם נושאים גנים אלה עלולים להשמין בסביבה בה קיים עודף מזון עתיר קלוריות והפעילות הגופנית מעטה. כלומר, בכל מקרה, לסביבה יש תפקיד מכריע בקביעת משקל גופו של הילד.

הטיפול בהשמנת ילדים

קיימים מספר גורמים מטבוליים והתנהגותיים התומכים בטיפול בהשמנה בגיל צעיר. לילדים יש תולדות קצרות יותר של הרגלי חיים התורמים להשמנה ולכן עשוי להיות קל יותר להביא לשינוי הרגלים אצלם. ילדים גם יכולים להוריד את אחוז השומן בגוף ללא ירידה במשקל, אם השינוי בגובה הוא גדול יותר (יחסית) מהשינוי במשקל. כיוון שמסת השריר גדלה ככל שהילד גדל, ילדים יכולים להראות עלייה בקצב המטבולי במקביל לירידה באחוז השומן.

הטיפול בהשמנת יתר בילדות מכוון להשגת משקל תקין תוך שמירה על תזונה הולמת כך שתימנע פגיעה במסת הגוף הלא שומנית או בגדילה לגובה. בנוסף הטיפול צריך להביא לשיפור בסיבוכים הפיזיולוגיים של השמנת היתר. יש לשאוף שהטיפול יביא לשינוי בהרגלי האכילה והפעילות הגופנית כך שההתנהגויות הבריאות החדשות יתמידו בהמשך ולטווח הארוך.

שינוי בסגנון החיים הנו האפשרות הטיפולית היחידה בילדים ולא דיאטה, ולכן עלינו ההורים לדאוג לסביבה תומכת כמה שיותר: חינוך לתזונה נכונה, דיאטה מופחתת שומן וסוכר, עידוד פעילות גופנית, מתן חיזוקים חיוביים להימנעות מישיבה ממושכת ועוד.

הרגלי האכילה שילד רוכש לעצמו הם ההרגלים שהוא רואה בבית, מחקה ומפנים. אין לצפות מילד שיפתח הרגלים בריאים שלא ראה מעולם. האחריות לאכילה היא בידי הילד והוא יחליט מה וכמה לאכול, אך עלינו ההורים לדאוג למגוון המזונות המומלצים בבית, ואנו מחליטים מתי אוכלים, היכן ובאיזה אופן.

הקניית הרגלי תזונה נכונים לילדים ומתבגרים ב – 6 צעדים:

1. אוכלים רק ליד שולחן האוכל במקום המיועד לכך בבית, המטבח או פינת האוכל.

2. אוכלים רק בישיבה ומהצלחת.

3. לא מבצעים בשעת הארוחה שום פעולה מסיחת דעת כגון: קריאה, משחק במחשב או צפייה בטלויזיה.

4. הילד צריך אוכל במידה ולכן, האוכל יוגש לילד בצלחת אישית ולא בהגשה מרכזית לשולחן.

5. כשהילד מבקש תוספת – רצוי לשאול אותו האם הוא עדיין רעב, להמליץ על כוס שתייה לפני לקיחת התוספות.

6. פעילות גופנית מאוד חשובה בכלל ולילדים בפרט. לכן, חשוב מאוד לתת  לילד חיזוק חיובי מילולי ו/או מוחשי, בכל פעם שהוא עושה פעילות גופנית מתוכננת או כאשר הוא בוחר להיות בתנועה ולהימנע מפעולות הנעשות רק בישיבה.

חזרה לרשימה