ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

למה לא כדאי לטגן? חנוכה 2015

חג ההשמנה מתקרב אלינו. לביבות, סופגניות והרבה מאד שמן. סיוט לכל מי שעושה דיאטה.לפניכם כל מה שצריך לדעת על טיגון ועל תחליפיו לחג שמח ובריא יותר.

אין משהו טעים ומגרה כמו אוכל מטוגן. הקרנצ'יות, הצבע, הריח והנימוחות....

יכול לגרום להמסת כל כוח רצון, חזק ככל שיהיה.

חג ההשמנה מתקרב אלינו – לביבות, סופגניות, מילויים שונים – סיוט לכל מי  שגזרתו יקרה לו. אנו יודעים שאנו לא הכי פופולארים עכשיו, אבל סופגנייה מתחילה ב – 450 ועלולה להגיע גם ל – 800 קלוריות. תלוי עד כמה עשיר המילוי שבה. בהנחה שצריכה ממוצעת קלורית ליום היא – 1700 קל' לנשים ו2000  לגברים – ובכן – המצב – בטטה... ואם מדברים על בטטה - בלביבה אחת יש כ 150 קל'.

מכירים היטב את הטיעונים – פעם בשנה, אפשר... אז ככה, עם איפסון הלולב האחרון כבר מציצות הסופגניות בסופרמרקטים. זה כנראה לא ייגמר בפעם בשנה...

למה לא כדאי לטגן?

שמן מטוגן – משנה את המבנה הכימי שלו, נוצרים רדיקאלים חופשיים שמהווים חומר רעיל הפוגע במערכת החיסון של גופנו. השמן המטוגן והרווי גורם ישירות ובעקיפין להשמנה, מחלות לב וסרטן.

·         מכפלת הקלוריות – אם בחזה עוף בגריל יש בממוצע 130 קל', בשניצל באותו הגודל יש כמעט פי 3 קלוריות, שמקורן בפירורי הלחם ובשומן רווי ומחומצן שעושה רק רע לגופנו ולא הולך טוב עם דיאטה לירידה במשקל

·         הריח – שלא עוזב את הבית , את השיער והבגדים - כמעט יממה אחרי האירוע המפגע.

·         ומה עם הכוויות שקורות חדשות לבקרים?

מומלץ כמה שפחות לטגן מבחינת הרגלת החיך של המשפחה למאכלים מטוגנים על פני מבושלים. לכל מאכל מטוגן יש אופציה דיאטטית ובריאה.

לדוגמה –  צי'פס מטוגן, אגב זה המקום לעדכן שבמקל צ'יפס אחד, יש כ – 20 קל'. כמעט כמו בחצי פרוסת לחם קל. אכלתם 20 מקלות? בתיאבון. זה עתה היגרתם לקרבכם כיכר לחם קל, לא בדיוק משתלב בתפריט  תזונה נכונה

האופציה הבריאה לצ'יפס היא תפוח אדמה ובטטה, חתוכים לקוביות, אפויים בתנור עם 2 כפיות שמן זית ומעט מלח גס. המראה והמרקם דומים לצ'יפס ב  כ-1/3 הקלוריות.

שניצל – אפשר להכין כרגיל, (אני מגניבה לפירורי הלחם קצת שיבולת שועל וסובין שיבולת שועל), להניח על נייר אפיה משומן קלות ולאפות בתנור עד הזהבה. כדאי שהטמפרטורה לא תעלה על 180 מעלות, מכיוון שמעל לטמפרטורה הזאת השמן הופך למזיק.

כמו כן, עבור מי שבוחר ביודעין לטגן (ועל אחריותו בלבד...) אסור לטגן פעמיים באותו השמן. עוד פרט שקשור לאיכות הסביבה: שמן, לאחר הטיגון, אמורים להניח לו להתקרר ואז בעזרת משפך להעביר לבקבוק פלסטיק ולסגור היטב. את הכבודה הזאת יש להעביר לפח. אין לזרוק שמן לכיור, הוא מזהם מליון ליטר של מי תהום.

ומה עם כל התחליפים של סופגניות מקמח מלא / אפויות / וכו'?

לדעתנו, אם אוכלים, כדאי לאכול את הדבר האמיתי, רק כדאי להחליט מראש על כמות.

2  סופגניות , הכי טובות שיש להשיג ,נראות לנו כמו כמות סבירה לחג. והרי זו מנה מותרת...

למי שאינו רוצה להסתפק ב-2 סופגניות בכל השבוע, מוגש באהבה מתכון לסופגניות אפויות.

אם אתם חייבים בתור מארחים להביא סופגניות הביתה, זה הזמן להפעיל את כישורי המתמטיקה. זוכרים את הנוסחה של ( N-1) ? ה -1 לצורך העניין הוא אתם, כמובן שההוא מספר האורחים. ככלל, כדאי לפתוח את הארוחה במרק ירקות סמיך ומשביע . במידה ואת מחליטה כן לאכול סופגנייה, נא לשבת בכיף ולאכול עם כל הלב.

לסיכום,

אפשר וגם רצוי לארח בחנוכה על מאכלים שונים ובריאים מהנהוג במסורת ישראל.

לא כדאי 'ליפול' על סופגניה שמגיעה בקרטון מטעם הועד....

כדאי להחליט כמה ומתי לאכול את ה'נבחרות'.

במידה ובוחרים כן לאכול מהן, את הכי טובה שיש, בכיף ובהנאה.

למתכון סופגניות אפויות - לחצו כאן

חזרה לרשימה